3D cinematography in modern screen art of Kazakhstan

  • В. И. Попов Казахская национальная академия искусств имени Т.К. Жургенова,

Abstract

The study discusses the problems of formation and study of the new direction in the audiovisual culture and art – 3D cinema. The approaches to the evaluation of the communicative potential have been developed based on the example of the shooting team of full-length 3D movie Returning to the ‘A’ directed by Yegor Mikhalkov-Konchalovsky. There was a comprehensive assessment of integral characteristics of the communicative potential of the social – psychological climate in the team of the crew of the first Kazakhstan 3D movie. Communications are social communication and exchange of information, and by analogy to the substance and energy exchange, which is called metabolism, communications are social and information metabolism. 3D film-making technology can extend the capabilities of the communication potential of film art as a means of mass communication.

References

1 Hayes R. M. 3-D movies. A history and filmography of stereoscopic cinema. – Jefferson, NC: McFarland & Company, 1998.
2 Low C. 2001. «CyberWorld» in IMAX 3-D. /Take One: Film & Television in Canada. № 33, 10 Jul., 2001. – P. 36-37.
3 Ukai K. and Howarth P. A. Visual fatigue caused by viewing stereoscopic motion images: Background, theories, and obser-vations / Displays. – March, № 29 (2), 2008. – P. 106-116.
4 Zone R. The last great innovation: The stereoscopic cinema / SMPTE motion imaging journal. – November-December, 2007. – P. 518-523.
5 Mendiburu B. 3-D Movie making: Stereoscopic movie making. – Oxford: Focal Press, 2009.
6 Avatar_(2009_film) // URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(2009_film)
7 Duncan J., Fitzpatrick L. The Making of Avatar. – Abrams Books, 2010. – P. 52.
8 Сугирбаева М. Герой жил рядом с нами… // газета «Караван». – Алматы, 25.02.2011.
9 Храбрых О. Афганский излом // газета «Экспресс К». – Алматы, 10.12.2009.
10 Возвращение в «А» // URL: http://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/82971/annot/
11 Возвращение в «А» // URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Возвращение_в_«А»
12 Кашкин В.Б. Основы теории коммуникации. Краткий курс. – М.: АСТ: Восток – Запад, 2007.
13 Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. – М.: КДУ, 2009. – 296 с.
14 Майерс Д. Социальная психология. – М.: Прогресс. 1997. – 368 с.
15 Анастази А., Урбина С. Психологическое тестирование. – СПб.: Питер, 2001. – 688 с.
16 Волков Б.С., Волкова Н.В., Губанов А.В. Методология и методы психологического исследования – М.: Академический проект, 2006. – 352 с.
17 Ильин Е.П. Психология индивидуальных различий. – СПб.: Питер, 2004. – 701 с.
18 Психологические тесты / Под ред. А. А. Карелина: в 2 т. – М.: ВЛАДОС, 2005.
19 Ершов П.М. Режиссура как практическая психология. Взаимодействие людей в жизни и на сцене. Режиссура как построение зрелища. – М.: Мир искусства, 2010. – 408 с.
20 Калинина А.О. Факторы, влияющие на формирование психологического климата. – М.: ВЛАДОС, 2004. – 413 с.
21 Кузьмин E.Г., Волков И.П., Емельянов Е.Н. Руководитель и коллектив. – СПб.: Северо-Запад, 2005. – 322 с.
22 Официальная страница фильма «Возвращение в А» // URL: http://bayterekfilm.kz/films/vozvrashhenie-v-a/
23 Returning to the «А» // URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Returning_to_the_%27A%27



1 Hayes R. M. 3-D movies. A history and filmography of stereoscopic cinema. – Jefferson, NC: McFarland & Company, 1998.
2 Low C. 2001. «CyberWorld» in IMAX 3-D. /Take One: Film & Television in Canada. № 33, 10 Jul., 2001. – P. 36-37.
3 Ukai K. and Howarth P. A. Visual fatigue caused by viewing stereoscopic motion images: Background, theories, and obser-vations / Displays. – March, № 29 (2), 2008. – P. 106-116.
4 Zone R. The last great innovation: The stereoscopic cinema / SMPTE motion imaging journal. – November-December, 2007. – P. 518-523.
5 Mendiburu B. 3-D Movie making: Stereoscopic movie making. – Oxford: Focal Press, 2009.
6 Avatar_(2009_film) // URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(2009_film)
7 Duncan J., Fitzpatrick L. The Making of Avatar. – Abrams Books, 2010. – P. 52.
8 Sugirbaeva M. Geroj zhil rjadom s nami… // gazeta «Karavan». – Almaty, 25.02.2011.
9 Hrabryh O. Afganskij izlom // gazeta «Jekspress K». – Almaty, 10.12.2009.
10 Vozvrashhenie v «A» // URL: http://www.kino-teatr.ru/kino/movie/ros/82971/annot/
11 Vozvrashhenie v «A» // URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Vozvrashhenie_v_«A»
12 Kashkin V.B. Osnovy teorii kommunikacii. Kratkij kurs. – M.: AST: Vostok – Zapad, 2007.
13 Devjatko I.F. Metody sociologicheskogo issledovanija. – M.: KDU, 2009. – 296 s.
14 Majers D. Social’naja psihologija. – M.: Progress. 1997. – 368 s.
15 Anastazi A., Urbina S. Psihologicheskoe testirovanie. – SPb.: Piter, 2001. – 688 s.
16 Volkov B.S., Volkova N.V., Gubanov A.V. Metodologija i metody psihologicheskogo issledovanija – M.: Akademicheskij proekt, 2006. – 352 s.
17 Il’in E.P. Psihologija individual’nyh razlichij. – SPb.: Piter, 2004. – 701 s.
18 Psihologicheskie testy / Pod red. A. A. Karelina: v 2 t. – M.: VLADOS, 2005.
19 Ershov P.M. Rezhissura kak prakticheskaja psihologija. Vzaimodejstvie ljudej v zhizni i na scene. Rezhissura kak postroenie zrelishha. – M.: Mir iskusstva, 2010. – 408 s.
20 Kalinina A.O. Faktory, vlijajushhie na formirovanie psihologicheskogo klimata. – M.: VLADOS, 2004. – 413 s.
21 Kuz’min E.G., Volkov I.P., Emel’janov E.N. Rukovoditel’ i kollektiv. – SPb.: Severo-Zapad, 2005. – 322 s.
22 Oficial’naja stranica fil’ma «Vozvrashhenie v A» // URL: http://bayterekfilm.kz/films/vozvrashhenie-v-a/
23 Returning to the «A» // URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Returning_to_the_%27A%27
How to Cite
ПОПОВ, В. И.. 3D cinematography in modern screen art of Kazakhstan. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, [S.l.], v. 156, n. 4, apr. 2016. ISSN 1563-0323. Available at: <http://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1535>. Date accessed: 13 dec. 2018.

Keywords

3D cinema; audiovisual art; Director; sociological studies; communication.