Functional-semantic types of speech in the experimental textbook: general characteristics

  • О. B. Altynbekova Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • N. Yu. Zuyeva Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • G. Z. Bekturganova Казахский национальный университет им. аль-Фараби

Abstract

The paper presents a general description of the functional and semantic types of speech contained in the textbook of the Russian language for experimental eleventh grade classes of the 12-year education model [1]. It analyzes the structure and methods of producing various types of speech – description, narration and argument determined in accordance with the purpose and content of speech. It also considers grammatical means used predominantly in a particular type of speech and emphasizes the possibility of the use of different types of speech within a text. The connection of various types of speech with functional styles is substantiated.

References

1 1.Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Пробный учебник для 11-х классов общественно-гуманитарного направления
12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
2 2.Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Переход на 12-летнюю модель образования в Казахстане: создание учебников русского
языка // Вестник КазНУ. Серия филологическая. – №4 (144). – 2013. – С. 9–13; Русский язык в Казахстане: методические
комментарии к разделу учебника для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ. Серия филологическая.
– №5–6 (145–146). – 2013. – С. 147–150; Средства связи предложений в тексте // Вестник КазНУ. Серия филологическая.
– №3 (149). – 2014. – С. 55–59; Изучение текста в учебнике русского языка для 11 классов 12-летних школ Казахстана //
Вестник КазНУ. Серия филологическая. – №2 (148). – 2014. – С. 27–30; Анализ понятия о сверхфразовом единстве // Вестник
КазНУ. Серия филологическая. – №6 (152). – 2014. – С. 227–231; Модальность текста // Вестник КазНУ. Серия филологическая.
– №4–5 (150–151). – 2014. – С. 161–164; Соотношение сверхфразового единства и абзаца // Вестник КазНУ. Серия
филологическая. – №1 (153). – 2015. – С. 100–104.
3 3.Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю., Бектурганова Г.З. Типология текстов в учебнике русского языка 11 класса // Вестник
КазНУ. Серия филологическая. – №4 (156). – 2015. – С. 141–144.

1 1.Altynbekova O.B., Zuyeva N.YU. Russkij yazyk. Probnyj uchebnik dlya 11-h klassov obshchestvenno-gumanitarnogo
napravleniya 12-letnih shkol. – Almaty: Mektep, 2013.
2 2.Altynbekova O.B., Zuyeva N.YU. Perekhod na 12-letnyuyu model’ obrazovaniya v Kazahstane: sozdanie uchebnikov
russkogo yazyka // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya. – №4 (144). – 2013. – S. 9–13; Russkij yazyk v Kazahstane: metodicheskie
kommentarii k razdelu uchebnika dlya 11 klassov 12-letnih shkol Kazahstana // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya.
– №5–6 (145–146). – 2013. – S. 147–150; Sredstva svyazi predlozhenij v tekste // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya. – №3
(149). – 2014. – S. 55–59; Izuchenie teksta v uchebnike russkogo yazyka dlya 11 klassov 12-letnih shkol Kazahstana // Vestnik
KazNU. Seriya filologicheskaya. – №2 (148). – 2014. – S. 27–30; Analiz ponyatiya o sverhfrazovom edinstve // Vestnik KazNU.
Seriya filologicheskaya. – №6 (152). – 2014. – S. 227–231; Modal’nost’ teksta // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya. – №4–5
(150–151). – 2014. – S. 161–164; Sootnoshenie sverhfrazovogo edinstva i abzaca // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya. – №1
(153). – 2015. – S. 100–104.
3 3.Altynbekova O.B., Zuyeva N.YU., Bekturganova G.Z. Tipologiya tekstov v uchebnike russkogo yazyka 11 klassa // Vestnik
KazNU. Seriya filologicheskaya. – №4 (156). – 2015. – S. 141–144.
How to Cite
ALTYNBEKOVA, О. B.; ZUYEVA, N. Yu.; BEKTURGANOVA, G. Z.. Functional-semantic types of speech in the experimental textbook: general characteristics. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, [S.l.], v. 158, n. 6, may 2016. Available at: <http://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1659>. Date accessed: 21 sep. 2018.
Section
Методика преподавания языка

Keywords

russian language textbook for the 11thexperimental grade; 12-year-old model of education; functional and semantic types of speech.