Existential representation of love as a feeling of suffering in the poem «Kogda chitala ty muchitelnye stroki …» by A.A. Fet

  • Ә. Е. Құлымбетова Южно-Казахстанский государственный университет им. М. Ауэзова
  • А. А. Джунисова Южно-Казахстанский государственный университет им. М. Ауэзова

Abstract

The poem «Kogda chitala ty muchitelnye stroki …» by A.A. Fet has been for the first time studied in system and complex aspect for revealing the existential representation of love as a feeling of suffering. It is reached through attention to the system of the contents and the form at each of four text analysis stages, application of the technique of graphic analysis and graphic symbolism. The innovation of the poet is connected with prevalence in through letters of figure 1 as a symbol of origin and figure 2 as a symbol of alarm and anxiety in the poem. The poet not only reveals his feelings, but also pays attention of the beloved to torment of unrequited love. The emphasis is given to Fet’s reminiscential calling with the lines of Pushkin concerning the change of morning and evening dawn and transformation of it into creative intertextual dispute. The authors in the theme substantiation address to scrupulous analysis of the lexis of the poem, its sense, intonation of the text endings, to the conflict and figurativeness type, designating in the article concrete lines of such methods of representation, as existentialism, expressionism, romanticism.

References

1 1.Фет А.А. Когда читала ты мучительные строки…// А.А. Фет. Стихотворения / Классики и современники. – М.: ХЛ, 1979. – С. 258.
2 2.Кулумбетова А.Е., Джунисова А.А., Садуакас Г.К., Мырзабекова А.К. Система содержания и формы лирического,
эпического и драматического художественного текста: Учебное пособие. – Алматы: Искандер, 2008. – 178 с.
3 3.Горький М. Беседы с молодыми // М. Горький о литературе. – М.: Сов. Россия, 1980. – С. 411.
4 4.Большой толковый словарь русского языка / Автор и рук. проекта, гл. ред. С.А. Кузнецов. – СПб.: НОРИНТ, 2000.
– С. 436, 1482, 1355, 565, 1281.
5 5.Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе // Вопросы литературы и эстетики. – М., 1975. – С. 403.
6 6.Пригожин И., Стенгерс И. Порядок и беспорядок // Время, хаос, порядок. К решению парадокса времени. – М.:
Прогресс, 1994. – С. 55, 57.
7 7.Федорина Л.Г. Реминисценция // Литературная энциклопедия терминов и понятий / Глав. ред. и сост. А.Н. николюкин.
– М.: НПК «Интелвак», 2003. – Стб. 870.
8 8.Пушкин А.С. Медный всадник. Петербургская повесть// А.С. Пушкин. Стихотворения и поэмы. – М.: ХЛ, 1976. – С. 297-298.
9 9.Ильин И.П. Интертекстуальность // Современное зарубежное литературоведение. Энциклопедический словарь /
Сост. И.П. Ильин, Е.А. Цурганова. – М., 1996. – С. 215-221.
10 10.Анализ стихотворения Фета «Когда читала ты мучительные строки…»//http://pishi-stihi.ru
11 11.Нигматуллина Ю.Г. Системно-комплексное исследование художественного творчества: История научного направления
в Казанском университете. – Казань: Фэн, 2004. – С. 62-69.
12 12.Пушкин А.С. Я вас любил // А.С. Пушкин. Стихотворения и поэмы. – М.: ХЛ, 1976. – С. 122-123.
13 13.Гаджиев А.А. Романтизм и реализм. – Баку: Элм, 1972. – С. 74, 100-101, 203-214, 175, 237, 261.

1 1.Fet A.A. Kogda chitala ty muchitel’nye stroki…// A.A. Fet. Stihotvoreniya / Klassiki i sovremenniki. – M.: HL, 1979. – S.  258.
2 2.Kulumbetova A.E., Dzhunisova A.A., Saduakas G.K., Myrzabekova A.K. Sistema soderzhaniya i formy liricheskogo, ehpicheskogo i dramaticheskogo hudozhestvennogo teksta: Uchebnoe posobie. – Almaty: Iskander, 2008. – 178 s.
3 3.Gor’kij M. Besedy s molodymi // M. Gor’kij o literature. – M.: Sov. Rossiya, 1980. – S. 411.
4 4.Bol’shoj tolkovyj slovar’ russkogo yazyka / Avtor i ruk. proekta, gl. red. S.A. Kuznecov. – SPb.: NORINT, 2000. – S. 436, 1482, 1355, 565, 1281.
5 5.Bahtin M.M. Formy vremeni i hronotopa v romane // Voprosy literatury i ehstetiki. – M., 1975. – S. 403.
6 6.Prigozhin I., Stengers I. Poryadok i besporyadok // Vremya, haos, poryadok. K resheniyu paradoksa vremeni. – M.: Progress,
1994. – S. 55, 57.
7 7.Fedorina L.G. Reminiscenciya // Literaturnaya ehnciklopediya terminov i ponyatij / Glav. red. i sost. A.N. Nikolyukin. – M.:
NPK «Intelvak», 2003. – Stb. 870.
8 8.Pushkin A.S. Mednyj vsadnik. Peterburgskaya povest’// A.S. Pushkin. Stihotvoreniya i poehmy. – M.: HL, 1976. – S. 297-298.
9 9.Il’in I.P. Intertekstual’nost’ // Sovremennoe zarubezhnoe literaturovedenie. EHnciklopedicheskij slovar’ / Sost. I.P. Il’in,
E.A. Curganova. – M., 1996. – S. 215-221.
10 10.Analiz stihotvoreniya Feta «Kogda chitala ty muchitel’nye stroki…»//http://pishi-stihi.ru
11 11.Nigmatullina YU.G. Sistemno-kompleksnoe issledovanie hudozhestvennogo tvorchestva: Istoriya nauchnogo napravleniya
v Kazanskom universitete. – Kazan’: Fehn, 2004. – S. 62-69.
12 12.Pushkin A.S. YA vas lyubil // A.S. Pushkin. Stihotvoreniya i poehmy. – M.: HL, 1976. – S. 122-123.
13 13.Gadzhiev A.A. Romantizm i realizm. – Baku: EHlm, 1972. – S. 74, 100-101, 203-214, 175, 237, 261.
How to Cite
ҚҰЛЫМБЕТОВА, Ә. Е.; ДЖУНИСОВА, А. А.. Existential representation of love as a feeling of suffering in the poem «Kogda chitala ty muchitelnye stroki …» by A.A. Fet. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, [S.l.], v. 158, n. 6, may 2016. ISSN 2618-0782. Available at: <http://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1693>. Date accessed: 22 jan. 2019.

Keywords

Four-stages analysis; the system of the contents and the form; the top and the bottom borders of the chronotope of the present; graphic analysis and graphic symbolism; objective theme; invariant theme; prognostic sense; gender; style; art method; genre fo