Types of problem-based learning foreign kazakh and russian languages

  • А. Ye. Sadenova
  • А. S. Aytpayeva

Abstract

This article discusses some problem- based training of foreigner students at an advanced stage, which can be used in the classroom for language adaptation. The article considers different methods of foreign students’ oral communication in Russian and Kazakh, analyses the use of conditional and real situations, and proposes recommendations for oral communication skills’ development. Important place among conditions required for speaking is get to situations and their components. Academic process cannot reflect all really existing situations, therefore, it is proposed to model academic communicative situations which imitate real speech communication. In the article, various methodic recommendations are provided, which correspond to various stages of education. It is given attention not only to linguistic form of expression, but to informal form. Interactive forms, use of dialogues and polylogues are proposed for speaking. Sistem of exercises, provided in the article, contributes to development of oral communicative.

References

1 1.Леонтьев А.А. Психолингвистические единицы и порождение речевого высказывания. – М., 1969. – 307с.
2 2.Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. – М.: Просвещение, 1985. – 159  с.
3 3.Кучинский Г.М. Психологический анализ содержания диалога при совместном решении мыслительной задачи //
Проблемы общения в психологии. – М.: Наука, 1981.
4 4.Ломов Б.Ф. Общение как проблема общей психологии // Методологические проблемы социальной психологии. – М.: Наука, 1975.
5 5.Петровский А.В. Личность. Деятельность. Коллектив. – М.: Политиздат, 1982. –255 с.
6 6.Авторские технологии в преподавании языков / Под общ. ред. Ж.А. Нуршаиховой. – Алматы: Бастау, 2010. – 233 с.
7 7.Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. – М.: Академия,
2008. – 336с.
8 8.Земская Е.А. Русская разговорная речь. Лингвистический анализ и проблемы обучения. – М.: Наука, 2006. – 240 с.
9 9.Капитонова Т.И., Московкин Л.В., Щукин А.Н. Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному.
– Москва, 2008. – 160с.
10 10.Саденова А.Е. Диалогтық сөйлеу – сөйлеу әрекетінің өнімді түрі // Вестник КазНУ. Серия филологическая. – 2009.
– №1 (117). – С. 161-165.

1 1.Leont’ev A.A. Psiholingvisticheskie edinicy i porozhdenie rechevogo vyskazyvaniya. – M., 1969. – 307s.
2 2.Zimnyaya I.A. Psihologicheskie aspekty obucheniya govoreniyu na inostrannom yazyke. – M.: Prosveshchenie, 1985. –
159  s.
3 3.Kuchinskij G.M. Psihologicheskij analiz soderzhaniya dialoga pri sovmestnom reshenii myslitel’noj zadachi // Problemy
obshcheniya v psihologii. – M.: Nauka, 1981.
4 4.Lomov B.F. Obshchenie kak problema obshchej psihologii // Metodologicheskie problemy social’noj psihologii. – M.:
Nauka, 1975.
5 5.Petrovskij A.V. Lichnost’. Deyatel’nost’. Kollektiv. – M.: Politizdat, 1982. –255 s.
6 6.Avtorskie tekhnologii v prepodavanii yazykov / Pod obshch. red. ZH.A. Nurshaihovoj. – Almaty: Bastau, 2010. – 233 s.
7 7.Gal’skova N.D., Gez N.I. Teoriya obucheniya inostrannym yazykam. Lingvodidaktika i metodika. – M.: Akademiya, 2008.
– 336s.
8 8.Zemskaya E.A. Russkaya razgovornaya rech’. Lingvisticheskij analiz i problemy obucheniya. – M.: Nauka, 2006. – 240 s.
9 9.Kapitonova T.I., Moskovkin L.V., SHCHukin A.N. Metody i tekhnologii obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu.
– Moskva, 2008. – 160s.
10 10.Sadenova A.E. Di’’alogti’q so’ylew – so’ylew a’reketіnіng o’nіmdі tu’rі // Vestnik KazNU. Seriya filologicheskaya. – 2009.
– №1 (117). – S. 161-165.
How to Cite
SADENOVA, А. Ye.; AYTPAYEVA, А. S.. Types of problem-based learning foreign kazakh and russian languages. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, [S.l.], v. 158, n. 6, may 2016. ISSN 2618-0782. Available at: <http://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1664>. Date accessed: 23 jan. 2019.

Keywords

verbal communication; situationally determined; standard dialogs; problem-based learning; language adaptation; communicative; competence; the continuing level.