Modern methods of foreign language teaching in universities

Authors

  • А. А. Zhautikbayeva Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • G. S. Maharova Казахский национальный университет им. аль-Фараби
        235 56

Keywords:

linguistic competence, foreign language, innovative tech¬nologies, problem method of training.

Abstract

This article describes the formation of linguistic competence of students during the English lessons with modern innovative technologies, in particular using problematic teaching method. The key concept of problem-based learning is a «problem situation», which is created by a teacher with educational purpose. It involves a complex theoretical or practical task that requires study, extension, research, coupled with certain conditions and circumstances that create a particular situation. This method of teaching also improves the process of learning a foreign language and contributes to achieving better results, developing the intellectual potential of students, and also it opens up opportunities for creative cooperation of the teacher and the student. The paper presents the basic forms of problem-based learning, its specificity and levels. It also provides illustrative examples of different types of classes with the use of innovative learning technologies. We conclude that the problematic technique is one of the most productive and relevant methods of learning a foreign language at the moment.

References

1 1.Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения
говорению на иностранном языке. – М.: Просвещение,
1978. – 178 с.
2 2.Китайгородская Г.А. Методика интенсивного обучения
иностранным языкам. – Киев: Высшая школа, 1988. – 344 с.
3 3.Конышева А.В. Современные методы обучения английскому языку. – СПб: КАРО, Мн.: «Четыре четверти», 2005. – 215 с.
4 4.Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Современные
концептуальные принципы коммуникативного обучения
иностранному языку // ИЯШ. – 2000. – №4. – С. 10-12.; №5. – С. 17-22.
5 5.Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. – 2-е изд. – М.: Просвещение, 1991.
6 6.Полат Е.С. Метод проектов на уроке иностранного
языка // ИЯШ. – 2000. – №2. – С. 3-10. – №3.
7 7.Теслина О.В. Проектные формы работы на уроке английского языка // ИЯШ. – 2002. –№3. – С. 41-46.

1 1.Zimnyaya I.A. Psihologicheskie aspekty obucheniya govoreniyu na inostrannom yazyke. – M.: Prosveschenie, 1978. – 178 s.
2 2.Kitaygorodskaya G.A. Metodika intensivnogo obucheniya inostrannym yazykam. – Kiev: Vysshaya shkola, 1988. – 344 s.
3 3.Konysheva A.V. Sovremennye metody obucheniya angliyskomu yazyku. – SPb: KARO, Mn.: «Chetyre chetverti», 2005. – 215 s.
4 4.Mil’rud R.P., Maksimova I.R. Sovremennye kontseptual’nye printsipy kommunikativnogo obucheniya inostrannomu yazyku // IYaSh. – 2000. – №4. – S. 10-12.; №5. – S. 17-22.
5 5.Passov E.I. Kommunikativnyj metod obucheniya inoyazychnomu govoreniyu. – 2-e izd. – M.: Prosveschenie, 1991.
6 6.Polat E.S. Metod proektov na uroke inostrannogo yazyka // IYaSh. – 2000. – №2. – S. 3-10. – №3.
7 7.Teslina O.V. Proektnye formy raboty na uroke angliyskogo yazyka // IYaSh. – 2002. –№3. – S. 41-46.

Downloads

How to Cite

Zhautikbayeva А. А., & Maharova, G. S. (2016). Modern methods of foreign language teaching in universities. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 153(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1594