The role and place of teхtual competence in the professionally oriented teaching russian as a foreign language in high school
Keywords:
Textual competence, situational exercises, communication exercises, group work, scientific text.Abstract
The problem of the formation of text competence, its role in the formation of general cultural, educational, social, communicative and student orientation. In higher education, the establishment and development of text competence is an important factor contributing to the improvement of the professional competence of the students. The text competence in this paper refers to a wide range of knowledge and skills related to writing, perception, understanding, interpretation, spoken texts of different genre and stylistic accessories, as well as the willingness to use the body of knowledge and skills in practice. Based on the analysis of scientific and methodical literature and their own experience of teaching the author defines the value of using group work.References
1 1.Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 34 – 42.
2 2.Хуторский А.В. Ключевые компетентности как компонент личностно ориентированной парадигмы образования //
Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58 – 64.
3 3.Сайфутдинова Н.Ш. Текстовая компетенция как проектная основа обучения школьников гуманитарным предметам: Дисс… канд. пед. наук. – Сочи, 2000. – 153 с.
4 4.Болотнова Н.С. Текстовая деятельность на уроках русской словесности: методики лингвистического анализа художественного текста. – Томск, 2002. – 64 с.
5 5.Дымарский М..Я. Проблемы текстообразования и художественный текст (на материале прозы XIX– ХХ в.в.). – М.,
2001. – 326 с.
6 6.Болотнова Н.С. Текстовая компетенция и пути ее формирования в школе // Коммуникативно– деятельностный и
текстоориентированный подходы к преподаванию русского языка. – Томск, 2001. – С. 66 –76.
7 7.Салосина И.В. Текстовая деятельность как основа профессиональной педагогической компетентности будущего
учителя / И.В. Салосина // Вестник Томского государственного педагогического университета. Серия: Педагогика. – 2007. –
Выпуск 7 (70). – С. 82 – 87.
2 2.Хуторский А.В. Ключевые компетентности как компонент личностно ориентированной парадигмы образования //
Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58 – 64.
3 3.Сайфутдинова Н.Ш. Текстовая компетенция как проектная основа обучения школьников гуманитарным предметам: Дисс… канд. пед. наук. – Сочи, 2000. – 153 с.
4 4.Болотнова Н.С. Текстовая деятельность на уроках русской словесности: методики лингвистического анализа художественного текста. – Томск, 2002. – 64 с.
5 5.Дымарский М..Я. Проблемы текстообразования и художественный текст (на материале прозы XIX– ХХ в.в.). – М.,
2001. – 326 с.
6 6.Болотнова Н.С. Текстовая компетенция и пути ее формирования в школе // Коммуникативно– деятельностный и
текстоориентированный подходы к преподаванию русского языка. – Томск, 2001. – С. 66 –76.
7 7.Салосина И.В. Текстовая деятельность как основа профессиональной педагогической компетентности будущего
учителя / И.В. Салосина // Вестник Томского государственного педагогического университета. Серия: Педагогика. – 2007. –
Выпуск 7 (70). – С. 82 – 87.
Downloads
How to Cite
Қажығалиева, Г. А., & Тәжібаева, Ш. А. (2016). The role and place of teхtual competence in the professionally oriented teaching russian as a foreign language in high school. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 157(5). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1629
Issue
Section
Methods of teaching language and literature