Dance and thinking

Authors

  • М. Е. Makan Казахский национальный академии искусств имени Т. Жургенова
        18 10

Keywords:

dance, thinking, choreographic thinking, plasticity dialect, dance philosophy, cognition, ballet, modern.

Abstract

The article focuses on the evolution of thinking and it’s reflection in various types and forms of dances as well as an analysis of the XX-XXI c. concepts concerning philosophical aspect of dance phenomenology. The researcher follows chronological description of different cognition forms and their choreographic embodiment. One of the main points of the article is an explanation of such notions as «plot-based» and «non-plot-based», «modern dance» and their choreographic peculiarities. The research is a systematized range of modern dance theories: cognitive, biological, cosmologic, social and rhythmic. Furthermore, there is an explanation of factors of differentiation of universal natural movements and dance movements. It touches the role of music in developing aesthetic values and arrangement of plot. One of the main issues of the research is to demonstrate cyclical evolution of thinking and consequently choreographic forms of its representation according to historical stages of philosophical interpretation of the world. It contains description of the gradual development of aesthetic thinking and its specific form – art thinking, through image system.

References

1 1.Ромм В.В. К методике палеохореографического анализа. – Новосибирск, 1994. – 128 с.
2 2.Suzanne Langer, Feelings and Form. A Theory of Art ( New York: Charles Scribner`s Sons, 1953)
3 3.Матушкина М.В.Танец и мышление в немецкой философии искусства конца ХХ – начала ХХI в. Особенности современного
танца // Современные научные исследования и инновации. – 2011. – №2 [Электронный ресурс]. URL:http://web.
snauka.ru/issues/2011/06/918 (дата обращения: 20.10.2015).
4 4.Морин М. Российская массовая культура конца XX века // Материалы круглого стола. 4 декабря 2001 г. Санкт-Петербург.
5 5.Морин М. Религия и нравственность в секулярном мире // Материалы научной конференции. 28-30 ноября 2001 г.
Санкт-Петербург.
6 6.Герасимова И.А. Танец: эволюция кинестезического мышления / Эволюция. Язык. Познание / Ин-т философии
РАН; под общ. ред. И.П.Меркулова. – М.: Языки русской культуры, 2000. – С. 84-112.

1 1.Romm V.V. K metodike paleohoreograficheskogo analiza. – Novosibirsk, 1994. – 128 s.
2 2.Suzanne Langer, Feelings and Form. A Theory of Art ( New York: Charles Scribner`s Sons, 1953)
3 3.Matushkina M.V.Tanec i myshlenie v nemeckoj filosofii iskusstva konca HH – nachala HHI v. Osobennosti sovremennogo
tanca // Sovremennye nauchnye issledovanija i innovacii. – 2011. – №2 [Jelektronnyj resurs]. URL:http://web.snauka.ru/
issues/2011/06/918 (data obrashhenija: 20.10.2015).
4 4.Morin M. Rossijskaja massovaja kul’tura konca XX veka // Materialy kruglogo stola. 4 dekabrja 2001 g. Sankt-Peterburg.
5 5.Morin M. Religija i nravstvennost’ v sekuljarnom mire // Materialy nauchnoj konferencii. 28-30 nojabrja 2001 g. Sankt-Peterburg.
6 6.Gerasimova I.A. Tanec: jevoljucija kinestezicheskogo myshlenija / Jevoljucija. Jazyk. Poznanie / In-t filosofii RAN; pod
obshh. red. I.P.Merkulova. – M.: Jazyki russkoj kul’tury, 2000. – S. 84-112.

Downloads

How to Cite

Makan М. Е. (2016). Dance and thinking. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 157(5). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1642