Thematic word groups as instruments of learning process management

Authors

  • R. T. Kassymova Казахский национальный университет
        41 19

Keywords:

categorization, hypernymy, denotation, thematic group.

Abstract

The article examines thematic links of words that are a reflection of the general principles of the classification of the phenomena of reality, formed in the human mind in the course of cognitive activity. It is noted that in the basis of a thematic grouping of words is not only the number and designation of the subject, but also understanding of subjects and concepts about objects in the subjective and/or cognitive activities that the student, i.e. meaningful reality with consciousness. In as much as all kinds of semantic links between lexeme in the dictionary are the most important principle of organization of the dictionary in the human mind, the student’s knowledge of thematic groups of words as a component of linguistic knowledge about the world allows him to interpret reality, the notion of reality, as expressed in conceptual categories (Aristotle), which may be more or less fractional.

References

1 1.Бенвенист Э. Общая лингвистика. Пер. с фр. / Общ. ред., вступит. ст. и коммент. Ю.С. Степанова. – Изд. 2-е, стереотипное.
– М.: Едиториал УРСС, 2002. – 448 с.
2 2.Караулов Ю.Н. Общая и русская идеография. – М.: Наука, 1976. – 355 с.
3 3.Колесов В.В. Язык и ментальность. – СПб.: Петербургское востоковедение. – 2004. – 240 с.
4 4.Лакофф Дж. Лингвистические гештальты // НЗЛ. Вып. Х. Лингвистическая семантика. – М.: Прогресс, 1981. – С.  350-368.
5 5.Лурия А.Р. Речь и мышление: М-лы к курсу лекций по общей психологии. Вып. 4. – М.: Изд-во МГУ, 1975. – 120 с.
6 6.Морковкин В.В. Идеографические словари и обучение языку // Вопросы учебной лексикографии /Под ред. П.Н.
Денисова и Л.А. Новикова. – М.: Изд-во МГУ, 1969. – С. 72-92.
7 7.Никитин М.В. Основы лингвистической теории значения. – М.: Высшая школа, 1988. – 168 с.
8 8.Норман Б.Ю. Грамматика говорящего. – СПб: Изд-во С.-Петербург. ун-та, 1994. – 230 с.
9 9.Ольшанский И.Г. Когнитивные аспекты лексической многозначности (на м-ле современного немецкого языка) //
Филол.науки. – 1996. – № 5. – С. 85-93.
10 10.Панов М. В.Лингвистика и преподавание русского языка в школе. – М.: Фонд «Развития фундаментальных лингвистических
исследований», 2014. –272 с.; ил.
11 11.Сахарный Л.В. Как устроен наш язык. – М.: Просвещение, 1978. – 160 с.
12 12.Семантика и категоризация // Р.М. Фрумкина, А.В. Михеев, А.Д. Мостовая, Н.А. Рюмина. – М.: Наука, 1991. – 168  с.
13 13.Сентаготаи Я., Арбиб М. Концептуальные модели нервной системы. – М.: Мир, 1976. – 198 с. с илл.
14 14.Степанов Ю.С. Имена. Предикаты. Предложения (семиологическая грамматика). – М.: Наука, 1981. – 360 с.
15 15.Шмелев Д.Н. Введение // Способы номинации в современном русском языке. – М.: Наука, 1982. – С. 3-44.

1 1.Benvenist EH. Obshchaya lingvistika. Per. s fr. / Obshch. red., vstupit. st. i komment. YU.S. Stepanova. – Izd. 2-e, stereotipnoe.
– M.: Editorial URSS, 2002. – 448 s.
2 2.Karaulov YU.N. Obshchaya i russkaya ideografiya. – M.: Nauka, 1976. – 355 s.
3 3.Kolesov V.V. YAzyk i mental’nost’. – SPb.: Peterburgskoe vostokovedenie. – 2004. – 240 s.
4 4.Lakoff Dzh. Lingvisticheskie geshtal’ty // NZL. Vyp. H. Lingvisticheskaya semantika. – M.: Progress, 1981. – S. 350-368.
5 5.Luriya A.R. Rech’ i myshlenie: M-ly k kursu lekcij po obshchej psihologii. Vyp. 4. – M.: Izd-vo MGU, 1975. – 120 s.
6 6.Morkovkin V.V. Ideograficheskie slovari i obuchenie yazyku // Voprosy uchebnoj leksikografii /Pod red. P.N. Denisova i
L.A. Novikova. – M.: Izd-vo MGU, 1969. – S. 72-92.
7 7.Nikitin M.V. Osnovy lingvisticheskoj teorii znacheniya. – M.: Vysshaya shkola, 1988. – 168 s.
8 8.Norman B.YU. Grammatika govoryashchego. – SPb: Izd-vo S.-Peterburg. un-ta, 1994. – 230 s.
9 9.Ol’shanskij I.G. Kognitivnye aspekty leksicheskoj mnogoznachnosti (na m-le sovremennogo nemeckogo yazyka) // Filol.
nauki. – 1996. – № 5. – S. 85-93.
10 10.Panov M. V.Lingvistika i prepodavanie russkogo yazyka v shkole. – M.: Fond «Razvitiya fundamental’nyh lingvisticheskih
issledovanij», 2014. –272 s.; il.
11 11.Saharnyj L.V. Kak ustroen nash yazyk. – M.: Prosveshchenie, 1978. – 160 s.
12 12.Semantika i kategorizaciya // R.M. Frumkina, A.V. Miheev, A.D. Mostovaya, N.A. Ryumina. – M.: Nauka, 1991. – 168 s.
13 13.Sentagotai YA., Arbib M. Konceptual’nye modeli nervnoj sistemy. – M.: Mir, 1976. – 198 s. s ill.
14 14.Stepanov YU.S. Imena. Predikaty. Predlozheniya (semiologicheskaya grammatika). – M.: Nauka, 1981. – 360 s.
15 15.SHmelev D.N. Vvedenie // Sposoby nominacii v sovremennom russkom yazyke. – M.: Nauka, 1982. – S. 3-44.

Downloads

How to Cite

Kassymova, R. T. (2016). Thematic word groups as instruments of learning process management. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 158(6). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1662