Heading as the object of linguistic research

Authors

  • А. Т. Даутова Казахский национальный университет имени аль-Фараби
        237 68

Keywords:

text, newspaper heading, publicist style, newspaper journalism, stylistic and genre techniques.

Abstract

The article deals with the phenomenon of newspaper heading on the material of English newspapers, it reveals classification of ‘English’ headings, the main functions of the English headings in modern newspaper journalism, stylistic and pragmatic features of headings. The first thing that the reader finds in the newspaper is the headings of newspaper publications, which are the first signal inducing to read the newspaper material. The importance of a heading in the plan of the impact on the reader is defined by the fact that this text element has a strong position. From the standpoint of psycholinguistics, heading is a set of key words that play the role of «semantic landmarks», accompanying understanding of the text with emotional and evaluative component and motivating the reader’s interest in the published material.
The relevance of studying the structure of newspaper headings is caused by the following reasons:
1) the increasing role of this phenomenon in modern society and those radical changes which it underwent in the last decades;
2) growing of pragmatic importance of heading in the conditions of modern mass media communication;
3) insufficient study of peculiar features of this phenomenon.

References

1 1.Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского
языка: в 4 т. – Спб., 1863-1866.
2 2.Қожабекова Р.Т. Баспасөз бетіндегі тақырыптардың
фразеологиялану ерекшелігі. Филология ғылымд. кандидаты ғылыми дәрежесін алу үшін жазылған диссертация. – Алматы, 2002. – 140 б.
3 3.Костомаров В.Г. Из наблюдений над языком газеты:
газетные заголовки // Из опыта преподавания русского
языка нерусским. – М.: Мысль, 1965. – С. 163-190.
4 4.Вейхман Г.А. Некоторые стилистические (грамматические и лексические) особенности языка
современной английской и американской прессы (на материале газетных заголовков): Автореф. дис…канд. филол. наук. – М., 1955. – 16 с.
5 5.Попов А.С. Синтаксическая структура современных
газетных заглавий и ее развитие // Развитие синтаксиса
современного русского языка. – М.: Наука,1996. – С. 96-103.
6 6.Суворов С.П. Особенности стиля английских газетных
заголовков // Язык и стиль. – М.: Мысль, 1965. – С. 181-183
7 7.Тертычный А.А. Заголовок – слово главное. – М.: Журналист, 2004. – 80 с.
8 8.Примеры из газет «The Sun», «The Telegraph», «The Times».

1 1.Dal’ V.I. Tolkovyj slovar’ zhivogo velikorusskogo yazyka: v 4 t. – Spb., 1863-1866.
2 2.Қozhabekova R.T. Baspasөz betіndegі taқyryptardyң frazeologiyalanu erekshelіgі. Filologiya ғylymd. kandidaty ғylymi dәrezhesіn alu үshіn zhazylғan dissertatsiya. – Almaty, 2002. – 140 b.
3 3.Kostomarov V.G. Iz nablyudeniy nad yazykom gazety: gazetnye zagolovki // Iz opyta prepodavaniya russkogo yazyka nerusskim. – M.: Mysl’, 1965. – S. 163-190.
4 4.Veyhman G.A. Nekotorye stilisticheskie (grammaticheskie i leksicheskie) osobennosti yazyka sovremennoy angliyskoy i
amerikanskoy pressy (na materiale gazetnyh zagolovkov): Avtoref. dis…kand. filol. nauk. – M., 1955. – 16 s.
5 5.Popov A.S. Sintaksicheskaya struktura sovremennyh gazetnyh zaglaviy i ee razvitie // Razvitie sintaksisa sovremennogo russkogo yazyka. – M.: Nauka,1996. – S. 96-103.
6 6.Suvorov S.P. Osobennosti stilya angliyskih gazetnyh zagolovkov // Yazyk i stil’. – M.: Mysl’, 1965. – S. 181-183
7 7.Tertychnyj A.A. Zagolovok – slovo glavnoe. – M.: Zhurnalist, 2004. – 80 s.
8 8.Primery iz gazet «The Sun», «The Telegraph», «The Times».

Downloads

How to Cite

Даутова, А. Т. (2016). Heading as the object of linguistic research. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 153(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1742