Typology of speech strategy

Authors

  • М. Т. Rahmatullayeva М.Т. Казахский национальный университет им. аль-Фараби
        278 159

Keywords:

communication, speech strategies, speech tactics, classification.

Abstract

The article describes a strategic approach to communication as well as subsections of speech strategy. The importance of awareness of a common base platform of interlocutors for interaction and implementation of the strategic plan has always been the unifying factor in a variety of linguistic studies on the issue of speech strategies and tactics (communication passages). Components of such platform are recognized as the unity of non-linguistic (encyclopedic) knowledge and understanding, more or less contingency of communicative situation models of each interlocutor, and a set of linguistic knowledge, including language usage knowledge. A common base of knowledge and ideas of interlocutors should include the knowledge of speech strategies and tactics, especially relevant in intercultural communication, because it has ethno-specific features.

References

1.1. Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. – М.: Едиториал УРСС, 2003. – 284 с.
2.2. Дейк ван Т.А., Кинч В. Стратегии понимания связанного текста // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 23. – М., 1988.
3.3. Серль Дж.Р. Что такое речевой акт? // Новое в зарубежной лингвистике. – М., 1986. – С. 151-197.
4.4. Остин Дж. Л. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 17. – М., 1986. – Вып.17. – С. 22-140.
5.5. Шмелёва Т.В. Речевой жанр: возможности описания и использования в преподавания языка // Русистика. – Берлин, 1990. – С. 20-32.
6.6. Дейк ван Т.А. Язык, познание, коммуникация. – М., 1989. – 311 с.
7.7. Dillard J.P., Segrin Ch. And Harden J.M. Primary and secondary goals in the production of interpersonal influence messages // Communication Monographs. – 1989. – Р. 19-38.


1.1. Issers O.S. Kommunikativnye strategii i taktiki russkoj rechi. – M.: Editorial URSS, 2003. – 284 s.
2.2. Dejk van T.A., Kinch V. Strategii ponimanija svjazannogo teksta // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. – Vyp. 23. – M., 1988.
3.3. Serl’ Dzh.R. Chto takoe rechevoj akt? // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. – M., 1986. – S. 151-197.
4.4. Ostin Dzh. L. Slovo kak dejstvie // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. – Vyp. 17. – M., 1986. – Vyp.17. – S. 22-140.
5.5. Shmeljova T.V. Rechevoj zhanr: vozmozhnosti opisanija i ispol’zovanija v prepodavanija jazyka // Rusistika. – Berlin, 1990. – S. 20-32.
6.6. Dejk van T.A. Jazyk, poznanie, kommunikacija. – M., 1989. – 311 s.
7.7. Dillard J.P., Segrin Ch. And Harden J.M. Primary and secondary goals in the production of interpersonal influence messages // Communication Monographs. – 1989. – Р. 19-38.

Downloads

How to Cite

Rahmatullayeva М.Т. М. Т. (2016). Typology of speech strategy. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 154(2). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1790