Theory and history of novel transformation
Keywords:
novel, genre transformation, contemporary fiction, M.M. BakhtinAbstract
The article analyzes the theory and researches history of transformation of one of the leading genres in literature- novel based on the scientific works of scientists investigated this problem. Modern literature which is allocated with the amplification process of transformation is characterized by the displacement from classical tradition. In the article the development of modern culture is considered as a factor of change the novel structure, updating styles and ideas. Stands out for its versatility, contradiction and multilingualism modern culture is analyzed as the cause of the new genre forms and variations.Also examines the concept of transformation of the contemporary novel genre, the directionsof its development and the main reasons ofits transformation.References
1 1. Бахтин М.М. Эпос и роман. – СПб.: Aзбука, 2000. – 301с.
2 2. Кожинов В.В. Происхождение романА. – М.: Сов. писатель, 1963. – 439 с.
3 3. Богданова О. Постмодернизм в контексте современной русской литературы (60-90-е годы XX века – начало XXI века). – СПб.: СПбГУ, 2004. – 716 с.
4 4. Гегель Г.В.Ф. Эстетика: в 4-х т. Т.З.: пер. под ред. с предисл. М. Лившица. – М.: Искусство, 1971.– 621 с.
5 5. Веселовский А.Н. Историческая поэтика. – М.: Высш. шк., 1989. – 404 б.
6 6. Мелетинский Е.М. От мифа к литературе. Теория мифа и историческая поэтика. – М.: РГГУ, 2000. – 170 с.
7 7. Звягина М.Ю. Авторские жанровые формы в русской прозе конца XX века. – астрахань: Изд-во Астрахан. пед. ун- та, 2001. – 180 с.
8 8. Маркова Т.Н. К проблеме жанровых номинаций в современной прозе. // Русская литература XX XXI веков: направления и течения: сб. научн. трудов. Вып. И. – Екатеринбург, 2009. – С. 115-122.
9 9. ЛейдерманН. Л., Липовецкий М.Н. Современная русская литература: 1950-1990. – М.: Изд. центр «академия», 2003. – 412 с.
10 10. Stone R.S. Picaresque Continuities: Transformations of Genrefrom the Golden Ageto the Goethezeit. – New Orleans: Uni¬versity Press of the South, ISBN: 1-889431-40-0. 1998.
11 11. Stein M. Black British Literature: novels of transformation. – Ohio State University.2004.
12 12. Chandler D. An Introduction to Genre Theory. Retrieved 02.03.2014 from http://www.aber.ac.uk/media/Documents/intgen¬re/ intgenre1.html. 1997.
13 13. Abasheva M.P., F.A. Kataev, Russian prose in internet era: transformation in poetics and author’s identity. (Monography). – Perm:StateHumanitarianPedaggicUniversity, 2013.
14 14. Тюпа В.И. Произведение и его имя. // Литературный текст: проблемы и методы исследования. Вып. 6. –Тверь: ТГУ, 2000. – 178 с.
15 15. Temirbolat A.B., Abdikulova R.M., Kalkabaeva S.A., Ospanova A.A. Transformation of Novel’s Genre in Modern Litera¬ture // Mediterranean Journal of Social Sciences. – 2015. – Vol 6 No 4 S2.
16 16. Затонский Д.В. Модернизм и постмодернизм. Мысли об извечном коловращении изящных и неизящных искусств / Д.В. Затонский. М.: ACT: ФОЛИО, 2001. – 256 с.
1 1. Bahtin M.M. Jepos i roman. – SPb.: Azbuka, 2000. – 301s.
2 2. Kozhinov V.V. Proishozhdenie romanA. – M.: Sov. pisatel’, 1963. – 439 s.
3 3. Bogdanova O. Postmodernizm v kontekste sovremennoj russkoj literatury (60-90-e gody XX veka – nachalo XXI veka). –
SPb.: SPbGU, 2004. – 716 s.
4 4. Gegel’ G.V.F. Jestetika: v 4-h t. T.Z.: per. pod red. s predisl. M. Livshica. – M.: Iskusstvo, 1971.– 621 s.
5 5. Veselovskij A.N. Istoricheskaja pojetika. – M.: Vyssh. shk., 1989. – 404 b.
6 6. Meletinskij E.M. Ot mifa k literature. Teorija mifa i istoricheskaja pojetika. – M.: RGGU, 2000. – 170 s.
7 7. Zvjagina M.Ju. Avtorskie zhanrovye formy v russkoj proze konca XX veka. – astra-han’: Izd-vo Astrahan. ped. un-ta, 2001.
– 180 s.
8 8. Markova T.N. K probleme zhanrovyh nominacij v sovremennoj proze. // Russkaja lite-ratura XX XXI vekov: napravlenija
i techenija: sb. nauchn. trudov. Vyp. I. – Ekate-rinburg, 2009. – S. 115-122.
9 9. LejdermanN. L., Lipoveckij M.N. Sovremennaja russkaja literatura: 1950-1990. – M.: Izd. centr «akademija», 2003. –
412 s.
10 10. Stone R.S. Picaresque Continuities: Transformations of Genrefrom the Golden Ageto the Goethezeit. – New Orleans: University
Press of the South, ISBN: 1-889431-40-0. 1998.
11 11. Stein M. Black British Literature: novels of transformation. – Ohio State University.2004.
12 12. Chandler D. An Introduction to Genre Theory. Retrieved 02.03.2014 from http://www.aber.ac.uk/media/Documents/intgenre/
intgenre1.html. 1997
13 13. Abasheva M.P., F.A. Kataev, Russian prose in internet era: transformation in poetics and author’s identity. (Monography).
– Perm:StateHumanitarianPedaggicUniversity, 2013.
14 14. Tjupa V.I. Proizvedenie i ego imja. // Literaturnyj tekst: problemy i metody issledovanija. Vyp. 6. –Tver’: TGU, 2000. –
178 s.
15 15. Temirbolat A.B., Abdikulova R.M., Kalkabaeva S.A., Ospanova A.A. Transformation of Novel’s Genre in Modern Literature
// Mediterranean Journal of Social Sciences. – 2015. – Vol 6 No 4 S2.
16 16. Zatonskij D.V. Modernizm i postmodernizm. Mysli ob izvechnom ko-lovrashhenii izjashhnyh i neizjashhnyh iskusstv /
D.V. Zatonskij. M.: ACT: FOLIO, 2001. – 256 s.
2 2. Кожинов В.В. Происхождение романА. – М.: Сов. писатель, 1963. – 439 с.
3 3. Богданова О. Постмодернизм в контексте современной русской литературы (60-90-е годы XX века – начало XXI века). – СПб.: СПбГУ, 2004. – 716 с.
4 4. Гегель Г.В.Ф. Эстетика: в 4-х т. Т.З.: пер. под ред. с предисл. М. Лившица. – М.: Искусство, 1971.– 621 с.
5 5. Веселовский А.Н. Историческая поэтика. – М.: Высш. шк., 1989. – 404 б.
6 6. Мелетинский Е.М. От мифа к литературе. Теория мифа и историческая поэтика. – М.: РГГУ, 2000. – 170 с.
7 7. Звягина М.Ю. Авторские жанровые формы в русской прозе конца XX века. – астрахань: Изд-во Астрахан. пед. ун- та, 2001. – 180 с.
8 8. Маркова Т.Н. К проблеме жанровых номинаций в современной прозе. // Русская литература XX XXI веков: направления и течения: сб. научн. трудов. Вып. И. – Екатеринбург, 2009. – С. 115-122.
9 9. ЛейдерманН. Л., Липовецкий М.Н. Современная русская литература: 1950-1990. – М.: Изд. центр «академия», 2003. – 412 с.
10 10. Stone R.S. Picaresque Continuities: Transformations of Genrefrom the Golden Ageto the Goethezeit. – New Orleans: Uni¬versity Press of the South, ISBN: 1-889431-40-0. 1998.
11 11. Stein M. Black British Literature: novels of transformation. – Ohio State University.2004.
12 12. Chandler D. An Introduction to Genre Theory. Retrieved 02.03.2014 from http://www.aber.ac.uk/media/Documents/intgen¬re/ intgenre1.html. 1997.
13 13. Abasheva M.P., F.A. Kataev, Russian prose in internet era: transformation in poetics and author’s identity. (Monography). – Perm:StateHumanitarianPedaggicUniversity, 2013.
14 14. Тюпа В.И. Произведение и его имя. // Литературный текст: проблемы и методы исследования. Вып. 6. –Тверь: ТГУ, 2000. – 178 с.
15 15. Temirbolat A.B., Abdikulova R.M., Kalkabaeva S.A., Ospanova A.A. Transformation of Novel’s Genre in Modern Litera¬ture // Mediterranean Journal of Social Sciences. – 2015. – Vol 6 No 4 S2.
16 16. Затонский Д.В. Модернизм и постмодернизм. Мысли об извечном коловращении изящных и неизящных искусств / Д.В. Затонский. М.: ACT: ФОЛИО, 2001. – 256 с.
1 1. Bahtin M.M. Jepos i roman. – SPb.: Azbuka, 2000. – 301s.
2 2. Kozhinov V.V. Proishozhdenie romanA. – M.: Sov. pisatel’, 1963. – 439 s.
3 3. Bogdanova O. Postmodernizm v kontekste sovremennoj russkoj literatury (60-90-e gody XX veka – nachalo XXI veka). –
SPb.: SPbGU, 2004. – 716 s.
4 4. Gegel’ G.V.F. Jestetika: v 4-h t. T.Z.: per. pod red. s predisl. M. Livshica. – M.: Iskusstvo, 1971.– 621 s.
5 5. Veselovskij A.N. Istoricheskaja pojetika. – M.: Vyssh. shk., 1989. – 404 b.
6 6. Meletinskij E.M. Ot mifa k literature. Teorija mifa i istoricheskaja pojetika. – M.: RGGU, 2000. – 170 s.
7 7. Zvjagina M.Ju. Avtorskie zhanrovye formy v russkoj proze konca XX veka. – astra-han’: Izd-vo Astrahan. ped. un-ta, 2001.
– 180 s.
8 8. Markova T.N. K probleme zhanrovyh nominacij v sovremennoj proze. // Russkaja lite-ratura XX XXI vekov: napravlenija
i techenija: sb. nauchn. trudov. Vyp. I. – Ekate-rinburg, 2009. – S. 115-122.
9 9. LejdermanN. L., Lipoveckij M.N. Sovremennaja russkaja literatura: 1950-1990. – M.: Izd. centr «akademija», 2003. –
412 s.
10 10. Stone R.S. Picaresque Continuities: Transformations of Genrefrom the Golden Ageto the Goethezeit. – New Orleans: University
Press of the South, ISBN: 1-889431-40-0. 1998.
11 11. Stein M. Black British Literature: novels of transformation. – Ohio State University.2004.
12 12. Chandler D. An Introduction to Genre Theory. Retrieved 02.03.2014 from http://www.aber.ac.uk/media/Documents/intgenre/
intgenre1.html. 1997
13 13. Abasheva M.P., F.A. Kataev, Russian prose in internet era: transformation in poetics and author’s identity. (Monography).
– Perm:StateHumanitarianPedaggicUniversity, 2013.
14 14. Tjupa V.I. Proizvedenie i ego imja. // Literaturnyj tekst: problemy i metody issledovanija. Vyp. 6. –Tver’: TGU, 2000. –
178 s.
15 15. Temirbolat A.B., Abdikulova R.M., Kalkabaeva S.A., Ospanova A.A. Transformation of Novel’s Genre in Modern Literature
// Mediterranean Journal of Social Sciences. – 2015. – Vol 6 No 4 S2.
16 16. Zatonskij D.V. Modernizm i postmodernizm. Mysli ob izvechnom ko-lovrashhenii izjashhnyh i neizjashhnyh iskusstv /
D.V. Zatonskij. M.: ACT: FOLIO, 2001. – 256 s.
Downloads
How to Cite
Sultan, Y. (2016). Theory and history of novel transformation. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 159(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1895
Issue
Section
Young Authors