Social problems of the language of mass communication

Authors

  • Ә О. Ybyrayym М. Х. Дулати атындағы Тараз мемлекеттік университеті
        44 23

Keywords:

бұқаралық комммуникация тілі, тілдің әлеуметтік саралануы, тілге әлеуметтік факторлардың әсері, әлеуметтік категориялар мен әлеуметтік топтар, т.б, язык массовых коммуникаций, социальный анализ, влияние социальных факторов, социальные категории, социальн

Abstract

The article dealt with such topical problems as a social and psychological problems of the language of mass communication , issues of social selection of the language as well as social selection problems of society. The relationship of social and structural phenomenon of language shows the most important area of linguistics. The most important social markers are- age , education , social status , work , environment and region , gender and other factors , social norms , condition, incentives, motivation, direction, mechanisms of social control are the elements of the socio -cultural and socio- psychological system .

References

1 Момынова Б. Газет лексикасы: жүйесі мен құрылымы. – Алматы: Арыс, 1999. – 228 б.
2 Барлыбаев Р. Қазіргі қазақ тіліндегі қоғамдық-саяси лексика. – Алматы: Мектеп, 1978. –144 б.
3 Жирмунский В.М. Проблемы социальной дифференциации языков // Язык и общество. –М.: Наука, 1968. – 27-53 с.
4 Долинин К.А. Стилистика французского языка. – Л.: Просвещение, 1978. – 344 с.
5 Лысакова И.П. Тип газеты и стиль публикации. – Л.: Изд. ЛГУ, 1989. – 181 с.
6 Дешериев Ю.Д. Социальная лингвистика. – М.: Наука, 1977. – 382 с.

Downloads

Published

2015-10-19

How to Cite

Ybyrayym Ә. О. (2015). Social problems of the language of mass communication. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 145(5,6). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/486