Strategy and tactics of political debate of Kazakhstan.
Keywords:
political discourse, agonistic genre, parliamentary pre election TV debates, the strategy of selfpresentation, communication tactics, the strategy of discrediting, the strategy of rational persuasion voters, strategy of emotional persuasion voters, the stAbstract
The article investigates agonistic genre of political discourse – the parliamentary pre election TV debate. The basic strategy in discourse of Kazakh TV debate were revealed: the strategy of self-presentation, strategy of discrediting, strategy of rational persuasion voters, strategy of emotional persuasion voters, strategy of self-defense, strategy of evading an answer. Special attention is paid to self-presentation strategies and its tactics - self-praise, promises, demonstrating professional success. Mentioned tactics verbalized through certain lexical reprezentants and characterized by peculiar linguo-stylistic techniques.References
1 Иванова Ю. М. Стратегии речевого воздействия в жанре предвыборных теледебатов: дис. ... канд. филол. наук. –
Волгоград, 2003.
2 Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса: моногр. – Волгоград: Перемена, 2000.
3 Паршина О. Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России. – Астрахань: Изд-
во АГТУ, 2004. – 196.
4 Янко Т. Е. Коммуникативные стратегии и коммуникативные структуры: Дис…д-ра филол. наук: 10.02.19 – М., 1999.
5 Иссерс О.С. Коммуникативный успех как прогнозируемая категория //Культурно-речевая ситуация в современной России. – Екатеринбург, 2000. – С. 287-298.
6 Гайкова О. В. Предвыборный дискурс как жанр политической коммуникации: дис. ... канд. филол. наук. – Волгоград,2003.
7 Халатян А. Б. Коммуникативные стратегии и тактики современного предвыборного дискурса в России и США //Вестник ПГЛУ. – 2010. – № 1. – С. 159 – 164.
8 Даньшина Е. В. Стратегии и тактики американского предвыборного дискурса // Вестник СДУ. Сер. Филология.–Сумы, 2007. – № 1. – Т. 2. – С. 24 – 28.
9 Теледебаты кандидатов в депутаты Мажилиса Парламента РК от 10.01. 2012 г. на канале «Хабар».
Волгоград, 2003.
2 Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса: моногр. – Волгоград: Перемена, 2000.
3 Паршина О. Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России. – Астрахань: Изд-
во АГТУ, 2004. – 196.
4 Янко Т. Е. Коммуникативные стратегии и коммуникативные структуры: Дис…д-ра филол. наук: 10.02.19 – М., 1999.
5 Иссерс О.С. Коммуникативный успех как прогнозируемая категория //Культурно-речевая ситуация в современной России. – Екатеринбург, 2000. – С. 287-298.
6 Гайкова О. В. Предвыборный дискурс как жанр политической коммуникации: дис. ... канд. филол. наук. – Волгоград,2003.
7 Халатян А. Б. Коммуникативные стратегии и тактики современного предвыборного дискурса в России и США //Вестник ПГЛУ. – 2010. – № 1. – С. 159 – 164.
8 Даньшина Е. В. Стратегии и тактики американского предвыборного дискурса // Вестник СДУ. Сер. Филология.–Сумы, 2007. – № 1. – Т. 2. – С. 24 – 28.
9 Теледебаты кандидатов в депутаты Мажилиса Парламента РК от 10.01. 2012 г. на канале «Хабар».
Downloads
How to Cite
Ahmetova, Z. B. (2015). Strategy and tactics of political debate of Kazakhstan. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 149(3). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/492
Issue
Section
Young Authors