Implementation of the cognitive approach to the theory and practice of foreign language education
Кілттік сөздер:
foreign language teaching, intercultural communication, modern foreign language education, standards for foreign language teach¬ing, cognitive approach in foreign language teaching, cognitive and com-municative language teaching, communicative competence,Аннотация
In current conditions, the impact of social, political, economic, professional, psychological, educational, cultural factors on language education system has caused an objective need for the development of new methodological approaches that promote maximum actualization of personal and intellectual potential of the students, that expands the scientific interest in the cognitive science and the development of the cognitive approach in foreign language teaching.
The researches in the sphere of cognitive teaching are aimed at studying the possibilities of improving the cognitive activity of the individual with the help of special educational programs. Cognitive approach is theory of teaching foreign languages, developed on the bases of cognitive psychology. In relation to teaching a foreign language cognitivism means that the process of studying of a particular linguistic phenomenon should be based on the mental processes and actions underlying the understanding and use of this phenomenon in speech. Cognitive teaching should be understood as an active cognition process. Knowledge and capabilities obtained with this approach, promote the development of a high level of intelligence, creativity formation, accumulation of practical experience required to the future specialists in the formation of professional competencies needed in new educational conditions.Библиографиялық сілтемелер
1 1.Кубрякова Е.С. Краткий словарь когнитивных
терминов / Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац, Л.Г. Лузина / Под общ. ред. Е.С. Кубряковой. – М., 1996. – 216 с.
2 2.Кубрякова Е.С. Проблемы представления знаний в современной науке и роль лингвистики в решении этих проблем // Язык и структура представления знаний. – М., 1992. – С. 4–38.
3 3.Микешина Л.А. Философия науки: Современная
эпистемология. Научное знание в динамике культуры.
Методология научного исследования. – М.: Прогресс-
Традиция: МПСИ: Флинта, 2005. – 464 с.
4 4.Солсо Р. Л. Когнитивная психология. – М.: Тривола,
1996. – 600 с.
5 5.Стиль человека. Психологический анализ / под ред. А.В. Либина. – М., 1998. – С. 64–79.
6 6.Зимняя И.А. Педагогическая психология. – 2-е изд., испр. и доп. – М., 2000.
7 7.Когнитивная психология: Учеб. для вузов / Под ред. В.Н. Дружинина, Д.В. Ушакова. – М., 2002.
8 8.Леонтьев Д.А. Индивидуальный стиль и индивидуальные стили – взгляд из 1990-х // Стиль человека. Психологический анализ / Под ред. А.В. Либина. – М.,1998. – С. 93–109.
9 9.Величковский Б.М. Современная когнитивная
психология. – М.: МГУ, 1982.
10 10.Красных В.В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: курс лекций. – М., 2001. – 270 с.
1 1.Kubryakova E.S. Kratkiy slovar’ kognitivnyh terminov / E.S. Kubryakova, V.Z. Dem’yankov, Yu.G. Pankrats, L.G. Luzina / Pod obsch. red. E.S. Kubryakovoy. – M., 1996. – 216 s.
2 2.Kubryakova E.S. Problemy predstavleniya znaniy v sovremennoy nauke i rol’ lingvistiki v reshenii etih problem // Yazyk i struktura predstavleniya znaniy. – M., 1992. – S. 4–38.
3 3.Mikeshina L.A. Filosofiya nauki: Sovremennaya epistemologiya. Nauchnoe znanie v dinamike kul’tury. Metodologiya nauchnogo issledovaniya. – M.: Progress-Traditsiya: MPSI: Flinta, 2005. – 464 s.
4 4.Solso R. L. Kognitivnaya psihologiya. – M.: Trivola, 1996. – 600 s.
5 5.Stil’ cheloveka. Psihologicheskiy analiz / pod red. A.V. Libina. – M., 1998. – S. 64–79.
6 6.Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psihologiya. – 2-e izd., ispr. i dop. – M., 2000.
7 7.Kognitivnaya psihologiya: Ucheb. dlya vuzov / Pod red. V.N. Druzhinina, D.V. Ushakova. – M., 2002.
8 8.Leont’ev D.A. Individual’nyj stil’ i individual’nye stili – vzglyad iz 1990-h // Stil’ cheloveka. Psihologicheskiy analiz / Pod red. A.V. Libina. – M.,1998. – S. 93–109.
9 9.Velichkovskiy B.M. Sovremennaya kognitivnaya psihologiya. – M.: MGU, 1982.
10 10.Krasnyh V.V. Osnovy psiholingvistiki i teorii kommunikatsii: kurs lektsiy. – M., 2001. – 270 s.
терминов / Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац, Л.Г. Лузина / Под общ. ред. Е.С. Кубряковой. – М., 1996. – 216 с.
2 2.Кубрякова Е.С. Проблемы представления знаний в современной науке и роль лингвистики в решении этих проблем // Язык и структура представления знаний. – М., 1992. – С. 4–38.
3 3.Микешина Л.А. Философия науки: Современная
эпистемология. Научное знание в динамике культуры.
Методология научного исследования. – М.: Прогресс-
Традиция: МПСИ: Флинта, 2005. – 464 с.
4 4.Солсо Р. Л. Когнитивная психология. – М.: Тривола,
1996. – 600 с.
5 5.Стиль человека. Психологический анализ / под ред. А.В. Либина. – М., 1998. – С. 64–79.
6 6.Зимняя И.А. Педагогическая психология. – 2-е изд., испр. и доп. – М., 2000.
7 7.Когнитивная психология: Учеб. для вузов / Под ред. В.Н. Дружинина, Д.В. Ушакова. – М., 2002.
8 8.Леонтьев Д.А. Индивидуальный стиль и индивидуальные стили – взгляд из 1990-х // Стиль человека. Психологический анализ / Под ред. А.В. Либина. – М.,1998. – С. 93–109.
9 9.Величковский Б.М. Современная когнитивная
психология. – М.: МГУ, 1982.
10 10.Красных В.В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: курс лекций. – М., 2001. – 270 с.
1 1.Kubryakova E.S. Kratkiy slovar’ kognitivnyh terminov / E.S. Kubryakova, V.Z. Dem’yankov, Yu.G. Pankrats, L.G. Luzina / Pod obsch. red. E.S. Kubryakovoy. – M., 1996. – 216 s.
2 2.Kubryakova E.S. Problemy predstavleniya znaniy v sovremennoy nauke i rol’ lingvistiki v reshenii etih problem // Yazyk i struktura predstavleniya znaniy. – M., 1992. – S. 4–38.
3 3.Mikeshina L.A. Filosofiya nauki: Sovremennaya epistemologiya. Nauchnoe znanie v dinamike kul’tury. Metodologiya nauchnogo issledovaniya. – M.: Progress-Traditsiya: MPSI: Flinta, 2005. – 464 s.
4 4.Solso R. L. Kognitivnaya psihologiya. – M.: Trivola, 1996. – 600 s.
5 5.Stil’ cheloveka. Psihologicheskiy analiz / pod red. A.V. Libina. – M., 1998. – S. 64–79.
6 6.Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psihologiya. – 2-e izd., ispr. i dop. – M., 2000.
7 7.Kognitivnaya psihologiya: Ucheb. dlya vuzov / Pod red. V.N. Druzhinina, D.V. Ushakova. – M., 2002.
8 8.Leont’ev D.A. Individual’nyj stil’ i individual’nye stili – vzglyad iz 1990-h // Stil’ cheloveka. Psihologicheskiy analiz / Pod red. A.V. Libina. – M.,1998. – S. 93–109.
9 9.Velichkovskiy B.M. Sovremennaya kognitivnaya psihologiya. – M.: MGU, 1982.
10 10.Krasnyh V.V. Osnovy psiholingvistiki i teorii kommunikatsii: kurs lektsiy. – M., 2001. – 270 s.
Жүктелулер
Как цитировать
Садыкова A. K. (2016). Implementation of the cognitive approach to the theory and practice of foreign language education. ҚазҰУ Хабаршысы. Филология сериясы, 153(1). вилучено із https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1727
Шығарылым
Бөлім
Методика преподавания языка и литературы