V.V. Vysotsky’s evaluation of his contemporaneity through the military theme in the poem «Common graves»
Keywords:
the system of the content and the form, four-level analysis of the text, the higher and lower bounds of chronotope of the present, prognostic meaning, genre variety, «the order and the chaos», the criterion of artistry, allusion and reminiscence, intertexAbstract
The poem «Common graves» by V.S. Vysotsky has been analyzed for the first time in the view of the system of the content and the form for the purpose of comprehending the process of formation of the plot, the subject and idea in a literary text as a result of reflection and evaluation of his contemporaneity by the poet. It is promoted by means of allusion and reminiscence with the images of predecessors («Danko» by M. Gorky) and the themes of contemporaries («Requiem» by R. Rozhdestvensky). Creative transformation (intertextuality) deepens the poet’s reflection on the war and helps convey the conflict of the individual of his time and the epoch to the reader. It consists in his disagreement with leveling of the individual and raising to the cult of the collective origin in social psychology. The issue of correspondence of the poem «Common graves» to the criterion of artistry in a view of the elegy genre, and also to the genre variety on the basis of multiple types of evaluating the represented by V. Vysotskiy has been thoroughly investigated.References
1 1.Высоцкий В. Братские могилы// http://vysotskiy.lit- info.ru/vysotskiy/stihi/stihi-all.htm
2 2.Кулумбетова А.Е., Джунисова А.А., Садуакас Г.К., Мырзабекова
А.К. Система содержания и формы лирического, эпического
и драматического художественного текста. Учебное пособие. – Алматы: Искандер, 2008. – 178 с.
3 3.Большой толковый словарь русского языка/ Автор и рук. проекта, гл. ред. С.А. Кузнецов. – СПб.: «НОРИНТ», 2000. – 1536 с. – С. 95, 1506, 61.
4 4.Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе// М.М. Бахтин. Вопросы литературы и эстетики. – М.: ХЛ, 1975. – 594 с. – С. 234-236, 403.
5 5.Рождественский Р. Реквием/ http://rupoem.ru/rozhdestvenskij/vechnaya-slava-geroyam.aspx
6 6.Пригожин Илья, Стенгерс Изабелла. Порядок и беспорядок//
Время, хаос, порядок. К решению парадокса времени. – М.: Прогресс, 1994. – 266 с. – С. 55, 57.
7 7.Нигматуллина Ю.Г. Национальное своеобразие эстетического
идеала. – Казань: КГУ, 1970. – 212 с. – С. 20-107.
1 1.Vysotskiy V. Bratskie mogily/ http://vysotskiy.lit-info.ru/vysotskiy/stihi/stihi-all.htm
2 2.Kulumbetova A.E., Dzhunisova A.A., Saduakas G.K., G.K. Myrzabekova G.K. Sistema soderzhaniya i formy liricheskogo,
epicheskogo i dramaticheskogo hudozhestvennogo teksta. Teaching aid. – Almaty: Iskander, 2008. – 178 p.
3 3.Bolshoi tolkovyi slovar russkogo yazyka/Author and project supervisor, Chief editor S.A. Kuznetsov. – St. Petersburg:
NORINT, 2000. – 1536 p. – P. 95, 1506, 61.
4 4.Bakhtin M.M. Formy vremeni i chronotopa v romane/ М.М. Bakhtin. Voprosy literatury i estetiki. – Moscow: XL, 1975. –
594 p. – P. 234-236, 403.
5 5.Rozhdestvenskiy R. Requiem/ http://rupoem.ru/rozhdestvenskij/vechnaya-slava-geroyam.aspx
6 6.Prigozhin I., Stengers I. Poryadok i besporyadok//Vremya, chaos, poryadok. K resheniyu paradoksa vremeni. – Moscow:
Progress, 1994. – 266 p. – P. 55, 57.
7 7.Nigmatullina Yu.G. Natsionalnoye svoeobrazie esteticheskogo ideala. – Kazan: KSU, 1970. – 212 p. – P. 20-107.
2 2.Кулумбетова А.Е., Джунисова А.А., Садуакас Г.К., Мырзабекова
А.К. Система содержания и формы лирического, эпического
и драматического художественного текста. Учебное пособие. – Алматы: Искандер, 2008. – 178 с.
3 3.Большой толковый словарь русского языка/ Автор и рук. проекта, гл. ред. С.А. Кузнецов. – СПб.: «НОРИНТ», 2000. – 1536 с. – С. 95, 1506, 61.
4 4.Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе// М.М. Бахтин. Вопросы литературы и эстетики. – М.: ХЛ, 1975. – 594 с. – С. 234-236, 403.
5 5.Рождественский Р. Реквием/ http://rupoem.ru/rozhdestvenskij/vechnaya-slava-geroyam.aspx
6 6.Пригожин Илья, Стенгерс Изабелла. Порядок и беспорядок//
Время, хаос, порядок. К решению парадокса времени. – М.: Прогресс, 1994. – 266 с. – С. 55, 57.
7 7.Нигматуллина Ю.Г. Национальное своеобразие эстетического
идеала. – Казань: КГУ, 1970. – 212 с. – С. 20-107.
1 1.Vysotskiy V. Bratskie mogily/ http://vysotskiy.lit-info.ru/vysotskiy/stihi/stihi-all.htm
2 2.Kulumbetova A.E., Dzhunisova A.A., Saduakas G.K., G.K. Myrzabekova G.K. Sistema soderzhaniya i formy liricheskogo,
epicheskogo i dramaticheskogo hudozhestvennogo teksta. Teaching aid. – Almaty: Iskander, 2008. – 178 p.
3 3.Bolshoi tolkovyi slovar russkogo yazyka/Author and project supervisor, Chief editor S.A. Kuznetsov. – St. Petersburg:
NORINT, 2000. – 1536 p. – P. 95, 1506, 61.
4 4.Bakhtin M.M. Formy vremeni i chronotopa v romane/ М.М. Bakhtin. Voprosy literatury i estetiki. – Moscow: XL, 1975. –
594 p. – P. 234-236, 403.
5 5.Rozhdestvenskiy R. Requiem/ http://rupoem.ru/rozhdestvenskij/vechnaya-slava-geroyam.aspx
6 6.Prigozhin I., Stengers I. Poryadok i besporyadok//Vremya, chaos, poryadok. K resheniyu paradoksa vremeni. – Moscow:
Progress, 1994. – 266 p. – P. 55, 57.
7 7.Nigmatullina Yu.G. Natsionalnoye svoeobrazie esteticheskogo ideala. – Kazan: KSU, 1970. – 212 p. – P. 20-107.
Downloads
How to Cite
Кулумбетова A. E. (2016). V.V. Vysotsky’s evaluation of his contemporaneity through the military theme in the poem «Common graves». Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 153(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1472
Issue
Section
Literary Critisim