Formation of competence of verbal communication of foreign students to study kazakh and russian language (speech situation)
Keywords:
verbal communication, situationally determined, standard dialogs, contingencies and natural situation.Abstract
The article considers different methods of foreign students’ oral communication in Kazakh and Russian, analyses the use of conditional and real situations, and proposes recommendations for oral communication skills’ development. The methods of speaking of foreign students, who study Kazakh language, are considered and the analysis of psychological backgrounds of speaking teaching is given. Important place among conditions required for speaking is get to situations and their components. Academic process cannot reflect all really existing situations, therefore, it is proposed to model academic communicative situations which imitate real speech communication. In the article, various methodic recommendations are provided, which correspond to various stages of education. It is given attention not only to linguistic form of expression, but to informal form.Interactive forms, use of dialogues and polylogues are proposed for speaking. Sistem of exercises, provided in the article, contributes to development of oral communicative.
References
1.1. Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным
языкам. Лингводидактика и методика. – М.: Академия, 2008. – 336 с.
2.2. Земская Е.А. Русская разговорная речь. Лингвистический
анализ и проблемы обучения. – М.: Наука, 2006. – 240с.
3.3. Игнатова Е.Р., Толмачева Д.С. Ситуативная обусловленность обучения говорению иностранных студентов,
изучающих русский язык // Язык как маркер этнокультурной идентичности. – Алматы, 2012 г.
4.4. Саденова А.Е. Диалогтық сөйлеу – сөйлеу әрекетінің өнімді
түрі // Вестник Казахского национального университета имени
аль-Фараби. – Алматы, 2009. – №1 (117) – С. 161-165.
5.5. Толмачева Д. С., Игнатова Е. Р. Технологии обучения диалогической форме общения // Инновации в образовательной деятельности и вопросы повышения качества обучения. – Алматы: КазНУ им. аль-Фараби, 2012. – Т. 3. – С. 251-254.
1.1. Galskova N.D., Gez N.Y. Teoria obuchenya inostrannim yazikam. Lingvodidaktika i metodika. – M.: Akademia, 2008. –
336 s.
2.2. Zemskaya E.A. Russkaya razgovornaya rech. Lingvisticheskyi analiz i problemy obychenya. – M.: Nauka, 2006. – 240 s.
3.3. Ignatova E.R., Tolmacheva D.C. Cituativnay obuslovlennost obusheniy govoreniu inostrannyh studentov, izuchauchyh
russkiy iazyk // Iazyk kak marker etnokulturnoy identichnoaty. – Almaty, 2012.
4.4. Sadenova A.E. Dialogtik coileu – coileu areketining onimdi tury // Vestnik Kazakhogo Nationalnogo univerciteta imeny
al-Faraby. – Almaty, 2009. – №1 (117). – S. 161-165.
5.5. Tolmacheva D.C., Ignatova E.R. Tehnologiy obuchenia dialogicheskoy forme obchenia // Inovasy v obrazovatelnoy deatelnosty I voprosy povichenia kachestva obuchenia. –Almaty: KazNU im. al-Faraby, 2012. – Т. 3. – S. 251-254.
языкам. Лингводидактика и методика. – М.: Академия, 2008. – 336 с.
2.2. Земская Е.А. Русская разговорная речь. Лингвистический
анализ и проблемы обучения. – М.: Наука, 2006. – 240с.
3.3. Игнатова Е.Р., Толмачева Д.С. Ситуативная обусловленность обучения говорению иностранных студентов,
изучающих русский язык // Язык как маркер этнокультурной идентичности. – Алматы, 2012 г.
4.4. Саденова А.Е. Диалогтық сөйлеу – сөйлеу әрекетінің өнімді
түрі // Вестник Казахского национального университета имени
аль-Фараби. – Алматы, 2009. – №1 (117) – С. 161-165.
5.5. Толмачева Д. С., Игнатова Е. Р. Технологии обучения диалогической форме общения // Инновации в образовательной деятельности и вопросы повышения качества обучения. – Алматы: КазНУ им. аль-Фараби, 2012. – Т. 3. – С. 251-254.
1.1. Galskova N.D., Gez N.Y. Teoria obuchenya inostrannim yazikam. Lingvodidaktika i metodika. – M.: Akademia, 2008. –
336 s.
2.2. Zemskaya E.A. Russkaya razgovornaya rech. Lingvisticheskyi analiz i problemy obychenya. – M.: Nauka, 2006. – 240 s.
3.3. Ignatova E.R., Tolmacheva D.C. Cituativnay obuslovlennost obusheniy govoreniu inostrannyh studentov, izuchauchyh
russkiy iazyk // Iazyk kak marker etnokulturnoy identichnoaty. – Almaty, 2012.
4.4. Sadenova A.E. Dialogtik coileu – coileu areketining onimdi tury // Vestnik Kazakhogo Nationalnogo univerciteta imeny
al-Faraby. – Almaty, 2009. – №1 (117). – S. 161-165.
5.5. Tolmacheva D.C., Ignatova E.R. Tehnologiy obuchenia dialogicheskoy forme obchenia // Inovasy v obrazovatelnoy deatelnosty I voprosy povichenia kachestva obuchenia. –Almaty: KazNU im. al-Faraby, 2012. – Т. 3. – S. 251-254.
Downloads
How to Cite
Sadenova, A. E., Ignatova, E. R., & Tolmacheva, D. S. (2016). Formation of competence of verbal communication of foreign students to study kazakh and russian language (speech situation). Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 156(4). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1724
Issue
Section
Methods of teaching language and literature