To the problem of formation of the lingual skills of the secondary lingual personality based on the conceptual construction

Authors

  • G. Е. Utebalieva Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
  • R. М. Yesbulatova Казахский Национальный университет им. аль-Фараби
        26 12

Keywords:

concept, conceptual construction, algorithm of verbal behavior, verbal behavior strategy, native speaker, secondary lingual personality

Abstract

Current problem in the theory and practice of teaching language as a secondary is an issue of intercultural communication of the native speakers of different languages and cultures, who are learning a second language. The authors of the article set a task to analyze the verbal behavior of foreigners studying Russian and Kazakh languages, based on the introspective analysis of the native speakers. An analysis of the verbal behavior is based on the algorithm of the organization and systematization of certain concepts in the thematical conceptual constructions. Creation of a base of algorithms of speech behavior forming, learning to use the algorithms is one of the methodical techniques of forming of the secondary lingual personality.

References

1 1. Дурет-Андерсон П.В. Ментальная грамматика и лингвистические супертипы // Вопросы языкознания. – 1995. – №6. – С. 46-51.
2 2. Кубрякова Е.С., Демьянков В.З., Панкрац Ю.Г., Лузина Л.Г. Краткий словарь когнитивных терминов. – М.: МГУ, 1996.
3 3. Ладо Р. Лингвистика по верх культур // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. XXV. Контрастивная лингвистика. – М.: Прогресс, 1989. – С. 32–62.
4 4. Мурзагалиева М.К. Контрастивно-прагматический анализ речевых актов похвалы в русском и казахском языках: Автореф. дисс…. канд. – Алматы, 1998.
5 5. Утебалиева Г.Е. Стратегическая компетенция (структурная и качественная характеристика, функции, формирование). – Алматы, 2004.
6 6. Хельбиг Г. Языкознание – сопоставление – преподавание иностранных языков // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. ХХV. Контрастивная лингвистика. – М.: Прогресс, 1989. – С. 307–327.

1 1. Duret-Anderson P.V. Mental’naya grammatika i lingvisticheskie supertipy // Voprosy yazykoznaniya. – 1995. – № 6. – S. 46-51.
2 2. Kubryakova E.S., Dem’yankov V.Z., Pankrac YU.G., Luzina L.G. Kratkij slovar’ kognitivnyh terminov. – M.: MGU, 1996.
3 3. Lado R. Lingvistika poverh kul’tur // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. Vyp. XXV. Kontrastivnaya lingvistika. – M.: Progress, 1989. – S. 32–62.
4 4. Murzagalieva M.K. Kontrastivno-pragmaticheskij analiz rechevyh aktov pohvaly v russkom i kazahskom yazykah: Avtoref. diss…. kand. – Almaty, 1998.
5 5. Utebalieva G.E. Strategicheskaya kompetenciya (strukturnaya i kachestvennaya harakteristika, funkcii, formirovanie). – Almaty, 2004.
6 6. Hel’big G. YAzykoznanie – sopostavlenie – prepodavanie inostrannyh yazykov // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. Vyp. HKHV. Kontrastivnaya lingvistika. – M.: Progress, 1989. – S. 307–327.

Downloads

How to Cite

Utebalieva G. Е., & Yesbulatova R. М. (2016). To the problem of formation of the lingual skills of the secondary lingual personality based on the conceptual construction. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 159(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1872