The creative search of Mangystau theatre

Authors

  • N. R. Kumargalieva Ғ. Мүсірепов атындағы қазақ мемлекеттік академиялық балалар мен жасөспірімдер театрының баспасөз бөлімі
        22 14

Keywords:

performing arts, acting, directing, dramaturgy, play, show, decor, makeup, costumes, choreography, composer, vocals, scene

Abstract

Theatre is the direct legacy that influences cultural and spiritual development of different nations. From the times of antiquity to our epoch was the beginning of a spiritual revival of humanity, the era and art. It influenced the formation of individual persons. Therefore, theatre is a multi – faceted organization that will unify the resulting types of art. Therefore, dramaturgy, choreography, singing, makeup, music, costumes, composers, lighting effects, acting, sculpture, painting, decorative arts and acting skills occurs by the association of art synthesis. Such performing arts are still together, fully developed and thriving. In our country there are more than fifty theaters that enhance the spiritual development of the people of complex structures. On behalf of N. Nazarbayev opened experimental Mangistau region Kazakh musical-drama theatre of a name of Nurmuhan Zhanturin. Among the Kazakh theatres, he is the youngest. Thirteen years ago, the theatre was opened with a high choice of repertoire. Within a few years the achievements of theatres reached great heights.

References

1 1. Аристотель. Поэтика. – Пер. М. М. Позднеева. – Книга сочинителя. – СПб.: Амфора, 2008. – C.320. // С. 5
2 2. Белинский В.Г. Полное собрание сочинений. – Москва: Издательство А.Н. СССР, 1953-1959. – С. 428. // С. 20
3 3. Мұхамеджанов Қ. Таңдамалы: Пьесалар. Әдеби сценарийлер. Өнер жайлы ойлар. –Алматы: Жазушы, 1989. – 544 б. // 414 б.
4 4. Исламбаева З. Көршілес елдер мәдениеті тоғысқанда. Мәдениет. № 2, 2015.
5 5. Әуезов М. Шығармаларының елу томдық толық жинағы. Мақалалар, әңгімелер, аудармалар, пьесалар. – Алматы: «Дәуір», «Жібек жолы», т. 3. 2005. 424 б. // 115 б.
6 6. Товстоногов Г. Зеркало сцены. – Ленинград: Искусство. 1980. – С.301. // С. 222.
7 7. Айтматов Ш. Құс жолы. Повесть. – Алматы: Жазушы. 1998. – 497 б. // 5 б.
8 8. Құндақбаев Б. Бел-белестер. – Алматы: «Өнер». 1987 ж. 275 б. // 147 б.
9 9. Алтай Т. Ана – Жер ана. // Театр Kz. № 1 (44) 2014 ж.
10 10. Попов А. Художественная целостность спектакля. – Москва: 1979. – С. 517. // 22 б.

1 1. Aristotel. Poetika. Per. M.M. Pozdnieva. – Kniga sochinitelya. – SPb. : Amfora, 2008. – S. 320.// S. 5
2 2. Belinskiy V.G. Polnoe sobranie sochineniy. M., Izdatelstvo A.N. SSSR 1953-1959. – S. 428.// S. 20
3 3. Muhamedzhanov K. Tandamaly: P’esalar. Adebi scenariyler. Oner zhaily oilar. – Almaty. Zhazushy, 1989. – 544 b. // 414 b.
4 4. Islambaeva Z. Korshilester madenieti togyskanda. Madeniet. №2, аkpan, 2015 jyl.
5 5. Auezov M. Shigarmalarynyn 50 tomdyk zhinagy. – Almty: « Dauir», «Zhibek Zholy», 3- tom: Makalalar,angimeler,audar
malar,p’esalar. 2005 j. – 424 b.// 115 b.
6 6. Tovstonogov G. «Zerkalo sceny». Leningrad. Iskusstvo. 1980. – S.301. // S. 222
7 7. Aitmatov Sh. «Kus joly» povest’. Jazushy. 1998. – 497 b. // 5 b.
8 8. Kundakbaev B. Bеl–Bеlеstеr. Аlmaty. «Oner». 1987 j. 275 b. // 147 b.
9 9. Altai T. Ana – Zher ana. Teatr Kz. № 1 (44) 2014 j.
10 10. Popov A. Hudozhestvennaya celostnost’ spektaklya. М.: 1979. – S 517. // 22 b.

Downloads

How to Cite

Kumargalieva, N. R. (2016). The creative search of Mangystau theatre. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 159(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1880