Comparative category as the main object of the Kazakh functional grammar
Keywords:
сomparative category, knowledge, existence, operation, potential function, functionalsemantic field,Abstract
In this paper we consider the problem of comparative functional grammar category of the Kazakh language as the main object of the science that studies the phenomenon of functions. Through the indepth review of the scientific concepts of comparative categories, scientific assumptions about word creation are introduced. The author points out that in this area of knowledge there are so many unresolved issues, including the definition of the object of study of comparative categories, scientific and theoretical questions about the metalanguage of this science. In this regard, the construction of the general scientific theory, the disclosure of practical tasks, the definition of the main goal represent one of the primary and urgent problems requiring immediate solutions in modern Kazakh linguistics. The author emphasizes that the peculiarity of functional grammar of the Kazakh language is in complex and integrated approach that is taken as a basis for semantic categories of grammar and semantic features, combining multilevel language means. The linguistic analysis in this approach is aimed at studying the interaction of elements at different levels on the functional basis. The analyzed unities integrate elements of different levels (within morphology, syntax, in the sphere of function lexis).References
1 Байтұрсынов А. Тіл тағылымы. – Алматы, 1992. – 448 б.
2 Жұбанов Қ. Қазақ тілі жөніндегі зерттеулер. – Алматы: Мемлекеттік тілді дамыту институты, 2010. – 608 б.
3Аманжолов.С. Қазақ əдеби тілі синтаксисінің қысқаша курсы. – Алматы: Санат, 1994. –320 б.
4 Бондарко А.В. Проблемы функциональной грамматики. Полевые структуры. – СПб.: Наука, 2005.
5 Қазақ тілінің функционалды грамматикасы. – Алматы: ЖШС «Ануар-KZ», 2010. – 720 б.
6 Қазақ тілінің функционалды грамматиткасы. Жауапты редактор; М. Малбақов. 1-кітап – Алматы: Дайк- Пресс, 2011.– 808 б.
7 Рысалды Қ.Т. Сындə режесі категориясы: функционалды грамматикалық табиғаты (қазақ жəн неміс тілдері негізінде)
автореф. дисс. ф.,ғ., канд. – Алматы: 2007. – 50 б.
8 Қазақ тілінің функционалды грамматикасы: – Алматы: Қазақ университеті, 2013. – 178 б.
9 Щитова Н. Г. Лексико-семантические особенности речи английских подростков (на материале романа Джулии
Дарлинг «The Taxi Driver’s Daughter») // Вестник ВГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2012. – No 2. – С. 120-124.
10 Чесноков П.В., Чеснокова Л.Д. Функционально-семантическое поле с гносеологическим расслоением //Функционально-семантические категории; языковой и речевой аспекты. – Ростов-на-Дону, 1999. – С. 50-61
2 Жұбанов Қ. Қазақ тілі жөніндегі зерттеулер. – Алматы: Мемлекеттік тілді дамыту институты, 2010. – 608 б.
3Аманжолов.С. Қазақ əдеби тілі синтаксисінің қысқаша курсы. – Алматы: Санат, 1994. –320 б.
4 Бондарко А.В. Проблемы функциональной грамматики. Полевые структуры. – СПб.: Наука, 2005.
5 Қазақ тілінің функционалды грамматикасы. – Алматы: ЖШС «Ануар-KZ», 2010. – 720 б.
6 Қазақ тілінің функционалды грамматиткасы. Жауапты редактор; М. Малбақов. 1-кітап – Алматы: Дайк- Пресс, 2011.– 808 б.
7 Рысалды Қ.Т. Сындə режесі категориясы: функционалды грамматикалық табиғаты (қазақ жəн неміс тілдері негізінде)
автореф. дисс. ф.,ғ., канд. – Алматы: 2007. – 50 б.
8 Қазақ тілінің функционалды грамматикасы: – Алматы: Қазақ университеті, 2013. – 178 б.
9 Щитова Н. Г. Лексико-семантические особенности речи английских подростков (на материале романа Джулии
Дарлинг «The Taxi Driver’s Daughter») // Вестник ВГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2012. – No 2. – С. 120-124.
10 Чесноков П.В., Чеснокова Л.Д. Функционально-семантическое поле с гносеологическим расслоением //Функционально-семантические категории; языковой и речевой аспекты. – Ростов-на-Дону, 1999. – С. 50-61
Downloads
How to Cite
Alkebeva, D. A. (2015). Comparative category as the main object of the Kazakh functional grammar. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 150(4-5). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/567
Issue
Section
Linguistics