Text modality.

Authors

  • O. B. Altynbekova Казахский национальный университет имени аль-Фараби, г. Алматы
  • N. Yu. Zueva Казахский национальный университет имени аль-Фараби, г. Алматы
        127 45

Keywords:

text modality, objective modality, subjective modality, Russian language textbook for experimental 11th class,

Abstract

This article is devoted to the analysis of one of the main features of the text – the modality considered in the trial textbook on Russian language for experimental 11th classes of 12-year schools in the Republic of Kazakhstan (Almaty: Mektep 2013). Modality – is the expression in the text of the author’s attitude to the reporting – is one of the training topics which is difficult for perception that conditions the need for careful scientific and methodological comment to it. An important place in the textbook is given to the explanation of the features of types of modality – objective and subjective, and training to grammatical ways of their expression in the text. Objective modality (the ratio of what is reported to the reality) shows the real action, and grammatical means of its expression are the verbs in the indicative mood. Subjective modality expresses the desirability, possibility / impossibility of action, confidence / disconfidence, emotional attitude to what is described, etc. Subjective modality is expressed by verbs in the subjunctive or the imperative mood, as well as through the introductory words, particles, interjections, and inversions. The analysis of literary, especially poetic texts offered in the textbook, where the modality is manifested most clearly, will help the pupils to consolidate understanding of the meaning of modality and ability to identify ways of its expression.

References

1 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Пробный учебник
для 11 классов общественно-гуманитарного направления 12-летних
школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
2 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Переход на 12-летнюю модель
образования в Казахстане: создание учебников русского языка
// Вестник КазНУ.Серия филологическая. – №4 (144). – 2013. – С. 9–13.
3 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык в Казахстане:
методические комментарии к разделу учебника для 11 классов
12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ. Серия филологическая.
– №5–6 (145–146). – 2013. – С. 147– 150.
4 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Комментарий к учебнику русского языка для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ.
Серия филологическая. – №1 (147). – 2014. – С. 103–106.
5 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Изучение текста в учебнике русского
языка для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ.
Серия филологическая. – №2 (148). – 2014. – С. 27–30.
6 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Средства связи предложений в тексте
// Вестник КазНУ. Серия филологическая.–№3 (149).–2014. – С. 55–59.
7 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Учебно-методические комплексы
русского языка для 12-летней модели образования в Казахстане
// Мат. межд. научной конф. «Состояние и перспективы современной
филологии». VI Багизбаевские чтения. – Алматы, 2014. – C. 154–157.

Downloads

Published

2015-10-19

How to Cite

Altynbekova, O. B., & Zueva, N. Y. (2015). Text modality. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 150(4-5). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/586