Methods for studying the concept "human / adam" in the linguistic conscious ness of Kazakhs.

Authors

  • Zh. А. Dzhambaeva ЕНУ имени Л.Н. Гумилева, г. Астана
        38 42

Keywords:

associative experiment, concept, axiological stereotype, axiological linguistics,

Abstract

The article discusses ways to study language awareness bilingual leading from recognizing psycholinguistic experiment. Settles the question of choice of language experiment with the participation in it of bilinguals. States that there should be no complete parallel between linguistic consciousness and the language of the bilingual meets during the experiment. The results of experiments showed that maintenance of concept "Human" in language consciousness of Kazakhs considerably wider and changed by comparison to data of lexicographic sources. Human in Kazakh language consciousness it is not only personality but also creature possessing feelings and emotions, the most important sign among that is kindness.

References

1 Пименова М.В. Введение в когнитивную лингвистику. – Вып.4. – Кемерово: Наука, 2004.

2 Джамбаева Ж.А. Концепт: дефиниция, структура, типология. // Материалы международного круглого стола «Концептосфера как основа национальной языковой картины мира». – Алматы: Институт языкозн., 2010. – С. 87-96.

3 Ахметжанова З.К. Очерки по национальной концептологии. – Алматы: Елтаным, 2012. – 148с.

4 Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. – М.: Школа «Языки русской культуры»,1997. – 824 с.

5 Джамбаева Ж.А. Проблемы изучения языкового сознания. // Материалы международной научной конфереции «Актуальные проблемы филологии и лингводидактики: язык, сознание, этнос, культура». – Шымкент- Москва: ШИ МКТУ им. А. Яссави, 2011. – С. 136-141.

Downloads

How to Cite

Dzhambaeva Z. А. (2015). Methods for studying the concept "human / adam" in the linguistic conscious ness of Kazakhs. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 139(5-6). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1209