«The historical cinema» as a genre of cinematography

Authors

  • А. А. Машурова Казахская национальная академия искусств им. Т. Жургенова
  • Г. Ю. Саитова
        93 70

Keywords:

исторический жанр, историко-революционное кино, кинематограф, поджанр, национально-патриотическая тема, теория, история.

Abstract

The article is about «The historical cinema» as a genre of cinematography . Its main directions, the inception of the genre, as well as evolution. With special attention we investigate the nature of the hero of the revolution in cinema 50s – 70s. Historical and revolutionary genre collaboration with the filmmakers of the socialist countries, have played a significant role in the creation of this genre. Historic film in search of art, meaningful tasks and aesthetic views – step by step transformation. It uses historical film in search of art, meaningful tasks and aesthetic views – gradual transformation. The historical event or some figure of the time, which is shown in the movie above the genre. Division game film into groups and splitting them into categories. Film genre theory, complex evolutionary path that has been passed from simple loans of paintings and archaeological reconstructions to the system of modern film language. Hero of historical and revolutionary, historical and biographical films. Main mainstream of Soviet cinema, including Kazakh and Central Asian feature films.

References

1 Фрейлих С.И. Теория кино: от Эйзенштейна до Тарковского: учебник для вузов. – 4-е изд. – М.: Академический Проект: Фонд «Мир», 2007. – 512 с. – С. 41, 50.
2 Ямпольский М.Б. Кино как художественная археология. // Сеанс. – 2008. – № 33/34 [Электронный ресурс] – Режим доступа: htth//séance.rU/n/33-34/kino-kak-hudozhestvennya-arheologiya/ – С. 75.
3 Ногербек Б.Р. Экранно-фольклорные традиции в казахском игровом кино. – Алматы: RUAN, 2008. – 376 с. – С. 7.
4 Берган Р. Кино. Полная энциклопедия / пер. с англ. Т.А. Граблевской. – М.: ООО «Издательство Астрель», 2008. – 512 с. – С. 115.
5 Юлий Райзмон. Размышления о жанрах. Материал подг. И. Шиловой // Кино и время. Вып.2 / НИИ теории и истории кино Госкино СССР; Редкол.: Д.С. Писаревский (отв. ред.) и др. – М.: Искусство, 1979. – 225 с.]. – С. 44.
6 Евгений Габрилович. Размышления о жанрах. Материал подг. И. Шиловой // Кино и время. Вып.2 / НИИ теории и истории кино Госкино СССР; Редкол.: Д.С. Писаревский (отв. ред.) и др. – М.: Искусство, 1979. – 225 с.]. – С. 45.
7 Митта А. Размышления о жанрах. Материал подг. И. Шиловой // Кино и время. Вып.2 / НИИ теории и истории кино Госкино СССР; Редкол.: Д.С. Писаревский (отв. ред.) и др. – М.: Искусство, 1979. – 225 с.]. – С. 48-49.
8 Макиенко М.Г. Художественное пространство и время в историческом кино: диссерт. … на соиск., ученой степени канд. философских наук: 09.00.04 – Эстетика – М.: Московский Государственный университет культуры и искусства, 2011. – 144 с. – С. 30.
9 Эйзенштейн С.М. Гордость [1940] // Избр. произв. – М.: Искусство, 1964. Т. 5. – С. 86.
10 История и теория кино: учеб. –метод. комплекс / авт.-сост. Н.П. Соколова; каф. Культурологии Тюм. Гос. акад. Культуры и искусств. – Тюмень: РИЦ ТГАКИ, 2007. – 240 с. – С. 24.
11 Кино. Энциклопедический словарь. Под редакцией С. И. Юткевича. – М: Советская энциклопедия, 1986. – 640 с. – С. 156, 157.
12 Юренев Р.Н. Новаторство Советского киноискусства. – М.: Просвещение, 1986. – 192 с. – С. 19.
13 Ногербек Б. Б. Эволюция и трансформация образа героя в казахском игровом кино (1930-е – 2000-е годы): диссерт. … на соиск. ученой степени доктора философии (PhD): 17.00.03 – Алматы: КазНАИ им. Т. Жургенова, 2012. – 133 с. – С. 14.
14 Краткая история советского кино. Редактор В. Рязанова. – М.: Искусство, 1969 – 616 с. – С. 273.
15 Hayden White. Historyography and Historiophoty. // The American Historical Review. – Оxford: Оxford University Press on behalf of the American Historical Association, Dec., 1988. – Vol. 93, No. 5. – Pp. 1193-1199. – PP.1195-1196.
16 Вайсфельд И.В. Наше многонациональное кино и мировой экран. – М.: Знание, 1975 – 136 с. – С. 18-19.



1 Freilich S.I. The theory of cinema from Eisenstein to Tarkovsky: a textbook for high schools. – 4th ed. – M .: Academic Project Foundation «Mir», 2007. – 512 p. – P. 41, 50.
2 Yampolsky M.Yu. Cinema as an art archeology. // Seans. – 2008. – № 33/34 [electronic resource] – Access: htth // séance. rU / n / 33-34 / kino-kak-hudozhestvennya-arheologiya / – P. 75.
3 Nogerbek B.R. Screen- folk traditions in Kazakh feature films. – Almaty: RUAN, 2008. – 376 p. – P. 7.
4 Bergan R. Cinema. Complete Encyclopedia / Tr. from English. TA Grablevsky. – M .: OOO «Publishing Astrel ‘, 2008. – 512 p. – P. 115.
5 Julius Reisman. Reflections on the genres. Material. I. Shilova // Movies and time. Issue 2 / Researching Institute of Theory and History of State cinema of the USSR; Editorial Board .: D.S. Pisarevsky (Rep. Ed.), and others. – M .: Art, 1979. – 225 p.]. – P. 44.
6 Eugene Gabrilovich. Reflections on the genres. Material. I. Shilova // Movies and time. Issue 2 / Researching Institute of Theory and History of State cinema of the USSR; Editorial Board.: D.S. Pisarevsky (Rep. Ed.), and others. – M .: Art, 1979. – 225 p.]. – P. 45.
7 Mitt A. Reflections on the genres. Material. I. Shilova // Movies and time. Issue 2 / Researching Institute of Theory and His¬tory of State cinema of the USSR; Editorial Board .: D.S. Pisarevsky (Rep. Ed.), and others. – M .: Art, 1979. – 225 p.]. – P. 48-49.
8 Makiyenko MG Artistic space and time in the historic movie: disser-. ... On comp., scientists PhD of Philosophy degree: 09.00.04 – Aesthetics – Moscow: Moscow State University of Culture and Arts, 2011. – 144 p. – P. 30.
9 Eisenstein S.E. Pride [1940] // fav. manuf. – M .: Art, 1964. T. 5. – P. 86.
10 History and Theory of Film: educational and methodological complex / aut.- compiler N.P. Sokolova; Dep. of Cult. Tyumen State Academy of Culture and Arts. – Tyumen: RIC TGAKI, 2007. – 240 p. – P. 24.
11 Cinema. Encyclopedic Dictionary. Edited by S.I. Yutkevich. – M.: Soviet Encyclopedia, 1986. – 640 p. – P. 156, 157.
12 Yurenev R.N. The innovation of the Soviet cinema. – M .: Prosveshenie, 1986. – 192 p. – P. 19.
13 Nogerbek B.B. Evolution and transformation of image of the hero in the Kazakh feature films (1930s – 2000s): disser-. ... On comp. scientists PhD of Philosophy degree: 17.00.03 – Almaty KazNAA them. T.Zhurgenov, 2012. – 133 p. – P. 14.
14 A brief history of the Soviet cinema. Editor V. Ryazanov. – M .: Art, 1969 – 616 p. – P. 273.
15 Hayden White. Historyography and Historiophoty. // The American Historical Review. – Оxford: Оxford University Press on behalf of the American Historical Association, Dec., 1988. – Vol. 93, No. 5. – Pp. 1193-1199. – PP.1195-1196.
16 Vaysfel’d IV Our multinational cinema and world screen. – M .: Knowledge, 1975 – 136 p. – P. 18-19.

Downloads

How to Cite

Машурова, А. А., & Саитова, Г. Ю. (2016). «The historical cinema» as a genre of cinematography. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 156(4). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1533