From experience of enhancing efficiency of learning and teaching in classroom by means of visualization of information

Authors

  • V. Т. Tikhomirova Al-Farabi Kazakh National University
  • N. К. Tuteyeva Al-Farabi Kazakh National University
        20 23

Keywords:

visualization, visual didactic means, Mind Map, card of an educational subject, occupation image.

Abstract

The authors consider questions of using of the visual means to enhance efficiency of learning and teaching in classroom. The article reflects experience of domestic teachers and international scholars, and visualization of information in the business environment as well. The work provides methods of visualization of training material applied in modern educational process. These are «Memory card» «The radiant analysis of the text», «Occupation image», etc.

References

1.1. Коменский Я.А.., Локк Д., Руссо Ж.Ж., Песталоцци И.Г. Педагогическое наследие / Cост. В.М. Кларин, А.Н. Джуринский. – М.: Педагогика, 1989. – 416 с.
2.2. Суворова Г. Незаслуженно забытое старое: Опыт липецких школ рано сдавать в архив // Народное образование. – 2004. – №4. – С. 151-155.
3.3. Еремина Л.А. Как мы используем логические схемы // Химия
в школе. – 2003. – №3. –С. 38-40.
4.4. нигматуллина М.Г. Рисунки в химии // Химия в школе. – 2004. – №10. – С. 22.
5.5. Драйден Г., Вос Д. Революция в обучении: Пер. с англ. – М.: ООО «ПАРВИНЭ», 2003. – 672 с.
6.6. Макдермоут П. Визуализация как средство для понимания и критического мышления // Слово Учителю. Первая национальная конференция по чтению. Сборник выступлений / Под ред.С.С. Мирсеитовой. – Алматы: Фонд «XXI», 2001. – С. 49-50.
7.7. Аллен Д. Как разобратьсяс делами (Getting Things Done): Искусство продуктивности без стресса: Пер. с англ. – М.: Диалектика-Вильямс, 2006. – 244 с.
8.8. Лебедев В.В. Как структурировать образовательную
информацию // Школьные технологии. – 2006. – №2. – С. 92-99.
9.9. Шаталов В.В. Точка опоры. Организационные основы экспериментальных исследований. – М.: Университетское, 1990. – 224 с.
10 10. Шаталов В.Ф. Педагогическая проза. – Архангельск: Сев.-Зап. кн. изд-во, 1990. – 383 с.
11.11. Шаталов В.Ф. Учить всех, учить каждого // Педагогический поиск / Сост. И.Н. Баженова. – М.: Педагогика, 1988. – С. 141 204.
12.12. Бендер П.У. Секреты успешных презентаций: Пер. с англ. – Мн.: ООО «Попурри», 2005. – 240 с.
13.13. Ротондо Дж. Презентация бизнес-проектов: Краткое руководство для менеджера: Пер. с англ. – М.: МПБ «Деловая культура»; Альпина Бизнес Букс, 2005. – 232 с.
14.14. Руэ Д. Искусство презентации: Пер. с англ. – М.: ФАИР-ПРЕСС, 2006. – 384 с.
15.15. Мельникова И.Ю., Косьяненко Л.И., Пруткова Е.Ю. Ресурсы образовательного учреждения в условиях
оптимизации учебно-воспитательного процесса // Сибирский учитель. – 2006. – №4. – С. 44-46.
16.16. Образцов П. И. Психолого- педагогические аспекты разработки и применения в вузе информационных технологий обучения. – Орел: Орловский государственный технический университет, 2000. – С. 9-23.


References
1.1. Komenskij Ja.A.., Lokk D., Russo Zh.Zh., Pestalocci I.G. Pedagogicheskoe nasledie / Cost. V.M. Klarin, A.N. Dzhurinskij.
– M.: Pedagogika, 1989. – 416 s.
2.2. Suvorova G. Nezasluzhenno zabytoe staroe: Opyt lipeckih shkol rano sdavat’ v arhiv // Narodnoe obrazovanie. – 2004. – №4. – S. 151-155.
3.3. Eremina L.A. Kak my ispol’zuem logicheskie shemy // Himija v shkole. – 2003. – №3. –S. 38-40.
4 .4.Nigmatullina M.G. Risunki v himii // Himija v shkole. – 2004. – №10. – S. 22.
5.5. Drajden G., Vos D. Revoljucija v obuchenii: Per. s angl. – M.: OOO «PARVINJe», 2003. – 672 s.
6.6. Makdermout P. Vizualizacija kak sredstvo dlja ponimanija i kriticheskogo myshlenija // Slovo Uchitelju. Pervaja nacional’naja konferencija po chteniju. Sbornik vystuplenij / Pod red.S.S. Mirseitovoj. – Almaty: Fond «XXI», 2001. – S. 49-50.
7.7. Allen D. Kak razobrat’sja s delami (Getting Things Done): Iskusstvo produktivnosti bez stressa: Per. s angl. – M.: Dialektika- Vil’jams, 2006. – 244 s.
8.8. Lebedev V.V. Kak strukturirovat’ obrazovatel’nuju informaciju // Shkol’nye tehnologii. – 2006. – №2. – S. 92-99.
9.9. Shatalov V.V. Tochka opory. Organizacionnye osnovy jeksperimental’nyh issledovanij. – M.: Universitetskoe, 1990. – 224 s.
10.10. Shatalov V.F. Pedagogicheskaja proza. – Arhangel’sk: Sev.-Zap. kn. izd-vo, 1990. – 383 s.
11.11. Shatalov V.F. Uchit’ vseh, uchit’ kazhdogo // Pedagogicheskij poisk / Sost. I.N. Bazhenova. – M.: Pedagogika, 1988. – S. 141-204.
12.12. Bender P.U. Sekrety uspeshnyh prezentacij: Per. s angl. – Mn.: OOO «Popurri», 2005. – 240 s.
13.13. Rotondo Dzh. Prezentacija biznes-proektov: Kratkoe rukovodstvo dlja menedzhera: Per. s angl. – M.: MPB «Delovaja
kul’tura»; Al’pina Biznes Buks, 2005. – 232 s.
14.14. Ruje D. Iskusstvo prezentacii: Per. s angl. – M.: FAIR-PRESS, 2006. – 384 s.
15.15. Mel’nikova I.Ju., Kos’janenko L.I., Prutkova E.Ju. Resursy obrazovatel’nogo uchrezhdenija v uslovijah optimizacii uchebno-
vospitatel’nogo processa // Sibirskij uchitel’. – 2006. – №4. – S. 44-46.
16.16. Obrazcov P. I. Psihologo-pedagogicheskie aspekty razrabotki i primenenija v vuze informacionnyh tehnologij obuchenija. – Orel: Orlovskij gosudarstvennyj tehnicheskij universitet, 2000. – S. 9-23.

Downloads

How to Cite

Tikhomirova V. Т., & Tuteyeva N. К. (2016). From experience of enhancing efficiency of learning and teaching in classroom by means of visualization of information. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 155(3). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1555