The role of sign and symbol in musical perception process
Keywords:
perception of musical work, image, symbol, sign.Abstract
Music is an art of sound, art that evolves in time. Sounds are formed in a special way and organized into sound structures with their symbolic meaning. Symbols influence the perception of a musical work, its meaning. Musical work consists of elements that convey a certain semantic sign (the context) to the listener. In the perception of a musical work the diversity of signals transmitted to the listener, is processed and transformed into signs, which can later evolve into symbols. The perception of a musical work is characterized by the reflection of sound structures in human mind, and it is aimed at comprehension and understanding of artistic meaning, as a special form of reflection of reality peculiar to musical art.References
1 1.Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности. – М., 2008.
2 2.Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – М., 2003.
3 3.Назайкинский Е.В. О психологии музыкального восприятия. – М.,1972.
4 4.Иванченко Г.В. Восприятие музыки и музыкальные предпочтения // Психологический журнал. – 2001. – №1.
5 5.Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания. // Музыкальное содержание: наука и педагогика. Материалы Первой Российской научно-практической конференции 4-5-декабря 2000 г., г. Москва. – М. – Уфа, РИЦ УГИИ, 2002.
6 6.Тюлин Ю.Н. Учение о гармонии. Ч.1, 3 изд. – М., 1966.
7 7.Гарбузов H. A.Музыкальная акустика. – М., 1954.
1 1.Bochkarev, L.L. Psychology of musical activity. – М., 2008.
2 2.Rubinstein, S.L. Basic psychology. – М., 2003.
3 3.Nazaikinskyi, E.V. On the psychology of musical perception. – М., 1972.
4 4.Ivanchenko,G.V. Perception of music and musical preference // Psychological journal. – 2001, № 1.
5 5.Kholopova, V.N. Three sides of musical content.// Musical content: science and pedagogics. Materials of First Russian scientific-practical conference dated December 4-5, 2000, Moscow. // Moscow-Ufa, RRC USIA, 2002.
6 6.Tyulin, J.N. A theory of harmony. 1, 3 edition. – М., 1966.
7 7.Garbuzov, N. A. Musical acoustics. – М., 1954.
2 2.Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. – М., 2003.
3 3.Назайкинский Е.В. О психологии музыкального восприятия. – М.,1972.
4 4.Иванченко Г.В. Восприятие музыки и музыкальные предпочтения // Психологический журнал. – 2001. – №1.
5 5.Холопова В.Н. Три стороны музыкального содержания. // Музыкальное содержание: наука и педагогика. Материалы Первой Российской научно-практической конференции 4-5-декабря 2000 г., г. Москва. – М. – Уфа, РИЦ УГИИ, 2002.
6 6.Тюлин Ю.Н. Учение о гармонии. Ч.1, 3 изд. – М., 1966.
7 7.Гарбузов H. A.Музыкальная акустика. – М., 1954.
1 1.Bochkarev, L.L. Psychology of musical activity. – М., 2008.
2 2.Rubinstein, S.L. Basic psychology. – М., 2003.
3 3.Nazaikinskyi, E.V. On the psychology of musical perception. – М., 1972.
4 4.Ivanchenko,G.V. Perception of music and musical preference // Psychological journal. – 2001, № 1.
5 5.Kholopova, V.N. Three sides of musical content.// Musical content: science and pedagogics. Materials of First Russian scientific-practical conference dated December 4-5, 2000, Moscow. // Moscow-Ufa, RRC USIA, 2002.
6 6.Tyulin, J.N. A theory of harmony. 1, 3 edition. – М., 1966.
7 7.Garbuzov, N. A. Musical acoustics. – М., 1954.
Downloads
How to Cite
Балагазова, С. Т., Джансеитова, С. С., & Берекешев, Г. К. (2016). The role of sign and symbol in musical perception process. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 157(5). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1635
Issue
Section
Culture