The theory in practice of teaching languages to foreigners.

Authors

  • Zh. A. Nurshaikhova
  • G. K. Ikhsangaliyeva Казахский национальный университет имени аль-Фараби, г. Алматы
        28 28

Keywords:

theory of language learning, language and intercultural competence of inophones,

Abstract

The article describes the activities of scientific and methodological schools of mastering a foreign language, based at the Department of foreign language training of the Al-Farabi Kazakh National University 30 years ago. Scientific works of the team, published articles and monographs utilised in textbooks is a symbiosis of science and practice, constituting a main scientific platform of the language learning theory KazAF and RAF in Kazakhstan. The article notes that the main purpose of mastering a foreign/second language today are not only linguistic competence associated with the mastery of all kinds of speech activity, but also the ability of the inophones to communicate interactively, learning the practical application of acquired language skills, familiarity with cross-cultural and cultural realities. The article analyzes the collective technologies of the department staff to ensure effective conditions for the formation of both communicative and intercultural competence of inophones.

References

1 Нуршаихова Ж. Начало… Бастау: интенсивный курс разговорного казахского языка для иностранцев и русскоговорящих: Учеб. пособие для вузов / Ж. Нуршаихова, Г. Мусаева. – Алматы: Қазақ университеті, 2002. – 94 с.
2 Нуршаихова Ж. Бастау: краткосрочный интенсивный курс казахского языка для иностранцев: Учеб. пособие для вузов / Ж. Нуршаихова, Г. Мусаева. – 2-е изд., перераб. и доп. – Алматы: Қазақ университеті, 2005. – 108 с.
3 Нуршаихова Ж. Қазақ тілі: нач. курс для иностр.: Учебник для вузов / Ж. Нуршаихова, Г. Мусаева; Министерство культуры и информации. Комитет по языкам. – 2-е изд. – Астана: «1С-Сервис» ЖШС, 2009. – 144 с.
4 Нуршаихова Ж. Қазақша үйренейік: Электронный учебник по казахскому языку / Ж. Нуршаихова, Г. Мусаева, Б. Урмашев, Е. Макашев. – Алматы: Қазақ университеті, 2013. (ISBN 78-601-247-942-3).
5 Нуршаихова Ж. Люди мира: продвинутый уровень для иностранцев: Учеб. пособие для вузов / Ж. Нуршаихова,У. Валеева. – Алматы: Қазақ университеті, 2007. – 155 с.
6 Нуршаихова Ж. Этнокультурная коммуникация в монологах и диалогах: продвинутый уровень для иностранцев:Учеб. пособие для вузов / Ж. Нуршаихова, У. Валеева. – Алматы: Қазақ университеті, 2012. – 266 с.
7 Авторские технологии в преподавании языков / Под общ. ред. Ж.А. Нуршаиховой. – Алматы: Бастау, 2010. – 297 с.
8 Черных И.А.Теории интеграции: техника интерактивного обучения. – Алматы, 2004.

Downloads

How to Cite

Nurshaikhova, Z. A., & Ikhsangaliyeva, G. K. (2015). The theory in practice of teaching languages to foreigners. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 148(2). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/244