Analysis of cognitive metaphors presented in the political discourse corpus of the US presidential election campaign 2012.
Keywords:
computational linguistics, cognitive linguistics, frame, frame-slot structure, corpus, source domain, cognitive metaphor, metaphorical model,Abstract
This article from the perspective of cognitive linguistics, corpus linguistics and political linguistics explores new ways of interpreting cognitive metaphors. Research material is political discourse of US presidential campaign 2012. Cognitive metaphors are found by methods of computational linguistics in the material collected by the author to the corpus of political discourse of national publications such as ‘The New York Times’ (corpus called TNYT) and ‘USA Today’ (corpus name is USAT), as well as in the case of pre-election presidential debates of candidates for the US presidency Barack Obama and Mitt Romney. Gathered corpora TNYT and USAT have been processed by a computer program AntConc. The obtained results of the study of political discourse analysis of corpus permit to explain the need for change in the approach to the analysis of political discourse and the effectiveness of innovative techniques of computer processing of written discourse to identify new linguistic phenomena and socio-cultural spheres of American society.References
1 Исабеков С.Е. Основы когнитивной лингвистики.–Астана,2010.–С. 199.
2 Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания // Новое в зарубежной лингвистике. Когнитивные аспекты языка / ред.Пер.с англ./Сост. ред., вступ. Ст. Петрова, В. В. и Герасимова, В.И. – М.: Прогресс, 1988 г. – XXIII. – С. 54.
3 Соболева Е.С. О возможности сочетания когнитивного анализа рекламных текстов с психолингвистическим //Языковое сознание: содержание и функционирование. XIII Междунар. Симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Тез. докл., 1–3 июня 2000 г. / ред. Тарасов Е. Ф.. – М., 2000. – С. 230.
4 Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику: Учебное пособие. – М. – Эдиториал УРСС, 2001.
5 Фил. Факультет. Лекция «Корпуса» // МГУ им. М. Ломоносова. – Филологический факультет, отделение теоретической и прикладной лингвистики, 25 ноября 2013 г. – Дата обращения: 30 ноября 2013 г. – Режим доступа:1 Исабеков С.Е. Основы когнитивной лингвистики. – Астана, 2010. – С. 199.
рекламных текстов с психолингвистическим //
Языковое сознание: содержание и функционирование. XIII Междунар. Симпозиум по психолингвистике и теории
коммуникации. Тез. докл., 1–3 июня 2000 г. / ред. Тарасов Е. Ф.. – М., 2000. – С. 230.
4 Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику: Учебное пособие. – М. – Эдиториал УРСС, 2001.
5 Фил. Факультет. Лекция «Корпуса» // МГУ им. М. Ломоносова. – Филологический факультет, отделение теоретической и прикладной лингвистики, 25 ноября 2013 г. – Дата обращения: 30 ноября 2013 г. – Режим доступа:
https://www.google.kz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fotipl.phi
lol.msu.ru%2Fmedia%2FLect2_Corp_2013.ppt&ei=4UI4UoK3I4Sg4gSs5YDwCg&usg=AFQjCNEQ0d42Z7cNzgI_B_p2xjfk4Wc
WCw&bvm=bv.52164340,d.bGE&cad=rja.
6 Мордовин А.Ю. К вопросу о понятии репрезентативности корпуса текстов // Язык. Культура. Коммуникация. Вестник ИГЛУ. – Иркутск : Изд-во Иркутского государственного лингвистического университета, 2009. – Выпуск 1. – С. 31–37.
7 Laurence Anthony AntConc: Desing and Development of a Freeware Corpus Analysis Toolkit for the Technical Writing Classroom. – 06.11.2013. – IEEE International Professional Communication Conference Proceedings , 2005. – Consulted on November, 6 2013. – URL: http://www.uibk.ac.at/tuxtrans/docs/antconc.pdf.
8 ФГБОУ ВПО Сайт ИГЛУ // Сайт проекта студентов специальности «Теоретическая и прикладная лингвистика» и магистрантов. – Дата обращения: 6 ноября 2013 г. – Режим доступа: http://tpl-it.wikispaces.com
2 Филлмор Ч. Фреймы и семантика понимания // Новое в зарубежной лингвистике. Когнитивные аспекты языка / ред.Пер.с англ./Сост. ред., вступ. Ст. Петрова, В. В. и Герасимова, В.И. – М.: Прогресс, 1988 г. – XXIII. – С. 54.
3 Соболева Е.С. О возможности сочетания когнитивного анализа рекламных текстов с психолингвистическим //Языковое сознание: содержание и функционирование. XIII Междунар. Симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Тез. докл., 1–3 июня 2000 г. / ред. Тарасов Е. Ф.. – М., 2000. – С. 230.
4 Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику: Учебное пособие. – М. – Эдиториал УРСС, 2001.
5 Фил. Факультет. Лекция «Корпуса» // МГУ им. М. Ломоносова. – Филологический факультет, отделение теоретической и прикладной лингвистики, 25 ноября 2013 г. – Дата обращения: 30 ноября 2013 г. – Режим доступа:1 Исабеков С.Е. Основы когнитивной лингвистики. – Астана, 2010. – С. 199.
рекламных текстов с психолингвистическим //
Языковое сознание: содержание и функционирование. XIII Междунар. Симпозиум по психолингвистике и теории
коммуникации. Тез. докл., 1–3 июня 2000 г. / ред. Тарасов Е. Ф.. – М., 2000. – С. 230.
4 Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику: Учебное пособие. – М. – Эдиториал УРСС, 2001.
5 Фил. Факультет. Лекция «Корпуса» // МГУ им. М. Ломоносова. – Филологический факультет, отделение теоретической и прикладной лингвистики, 25 ноября 2013 г. – Дата обращения: 30 ноября 2013 г. – Режим доступа:
https://www.google.kz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CDAQFjAB&url=http%3A%2F%2Fotipl.phi
lol.msu.ru%2Fmedia%2FLect2_Corp_2013.ppt&ei=4UI4UoK3I4Sg4gSs5YDwCg&usg=AFQjCNEQ0d42Z7cNzgI_B_p2xjfk4Wc
WCw&bvm=bv.52164340,d.bGE&cad=rja.
6 Мордовин А.Ю. К вопросу о понятии репрезентативности корпуса текстов // Язык. Культура. Коммуникация. Вестник ИГЛУ. – Иркутск : Изд-во Иркутского государственного лингвистического университета, 2009. – Выпуск 1. – С. 31–37.
7 Laurence Anthony AntConc: Desing and Development of a Freeware Corpus Analysis Toolkit for the Technical Writing Classroom. – 06.11.2013. – IEEE International Professional Communication Conference Proceedings , 2005. – Consulted on November, 6 2013. – URL: http://www.uibk.ac.at/tuxtrans/docs/antconc.pdf.
8 ФГБОУ ВПО Сайт ИГЛУ // Сайт проекта студентов специальности «Теоретическая и прикладная лингвистика» и магистрантов. – Дата обращения: 6 ноября 2013 г. – Режим доступа: http://tpl-it.wikispaces.com
Downloads
How to Cite
Trichik, M. V. (2015). Analysis of cognitive metaphors presented in the political discourse corpus of the US presidential election campaign 2012. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 147(1). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/85
Issue
Section
Young Authors