Analysis of the concept of super-phrasal unity.

Authors

  • O. B. Altynbekova Казахский национальный университет имени аль-Фараби, г. Алматы
  • N. Yu. Zueva Казахский национальный университет имени аль-Фараби, г. Алматы
        53 39

Keywords:

complex syntactic whole (supra-phrasal unity), composition of CSW, teaching materials for experimental 11th class,

Abstract

This article specifies the concept of the complex syntactic whole (or supra-phrasal unity) – the basic unit of the text division into the semantic-syntactic level, which is, in fact, the minimal text. A typical composition of CSW includes three structural-semantic parts: key phrase (opening sentence) commenting part and ending part, but depending on the structure of the whole work or its fragments actually causes the compositional diversity of complex syntactic whole existing in different texts. Training to the concept of CSW, its composition, development of skills of independent production of super-phrasal unity is the purpose of one of the sections of educational and methodical complex of the Russian language [1-4], created by the authors in accordance with the Curriculum for the experimental 11th class for the transition to 12-year secondary school education with the Russian language of training [5].

References

1 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Пробный учебник
для 11 классов общественно- гуманитарного направления
12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
2 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Дидактические
материалы: Пробное учебное пособие для 11 классов
общественно-гуманитарного направления 12-летних школ. – Алматы:
Мектеп, 2013.
3 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Сборник диктантов
и изложений для 11 классов общественно-гуманитарного
направления 12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
4 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Методическое руководство: Пробное пособие для учителей 11 классов
общественно- гуманитарного направления 12-летних школ. – Алматы:Мектеп,2013.
5 Учебная программа для экспериментального 11-го класса
по переходу на 12-летнее образование общеобразовательной
школы с русским языком обучения / Сост. К.Н. Булатбаева,
М.Т. Шакенова, М.А. Измайлова, Н.В. Писаренко. – Астана: НАО им. И. Алтынсарина, 2013.
6 Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Переход на 12-летнюю модель
образования в Казахстане: создание учебников русского
языка // Вестник КазНУ. Серия филол. – №4 (144). – 2013. – С. 9–13; Русский язык в Казахстане: методические комментарии к разделу
учебника для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник
КазНУ. Серия филол. – №5–6 (145–146). – 2013. – С. 147–150; Учебно- методические комплексы русского языка для 12-летней
модели образования в Казахстане // Мат. межд. научной конф. «Состояние и перспективы современной филологии ». VI Багизбаевские чтения. – Алматы, 2014. – C. 154–157; Комментарий
к учебнику русского языка для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ. Серия филол. – №1 (147). – 2014. – С. 103–106; Изучение текста в учебнике русского языка для 11 классов
12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ. Серия филол. – №2 (148). – 2014. – С. 27–30; Средства связи предложений в тексте
// Вестник КазНУ. Серия филол. – №3 (149). – 2014. – С. 55–59.

Downloads

How to Cite

Altynbekova, O. B., & Zueva, N. Y. (2015). Analysis of the concept of super-phrasal unity. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 152(6). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/932