Semantic organization of sentences while teaching to read texts on specialty
Кілттік сөздер:
semantic organization of the sentence, structural and semantic model of the sentence, communicative task of the sentence, meaningspeech situation, semantic center of the sentenceАннотация
The article describes a method of working with text on specialty at the sentence level. Two ways of the sentence analysis are suggested – «from the form – to the meaning» and «from the meaning – to the form». The first direction is understanding of the sentence meaning through a model. Depending on the communicative task, different meaningspeech situations are created in the scientific text, which are expressed by certain structural and semantic models. The second way – «from meaning» – is identification of the sentence semantic content with the help of question. The author suggests the following method of work: to find subject and predicate in the sentence; to determine what part of speech expresses the predicate; to formulate a grammatical question to the main word of the combination, which is after the predicate; to write the question down; moving in the opposite direction, to fix the predicate in the question; to fix the subject; to write the question completely and give a brief answer to the question, which will be a semantic center of the sentence.Библиографиялық сілтемелер
1 1. Sovremennyj russkij yazyk / Pod red. V.A. Beloshapkovoj. – M., 1981.
2 2. Zalevskaya A.A. Tekst i ego ponimanie. – Tver’, 2000.
3 3. Rozental’ D.Eh., Telenkova M.A. Slovar’-spravochnik lingvisticheskih terminov. – M., 1976. – C. 182.
4 4. Beloshapkova V.A. Sovremennyj russkij yazyk. Sintaksis. – M., 1977. – C. 154.
5 5. Kratkij slovar’ kognitivnyh terminov. – M., 1996.
6 6. Zvegincev V.A. YAzyk i lingvisticheskaya teoriya. – M., 1973.
7 7. Zhelkovskij A.K., Mel’chuk I.A. K postroeniyu dejstvuyushchej modeli yazyka «smysl – tekst». «Mashinnyj perevod i prikladnaya lingvistika». – Vyp. 11. – M., 1969.
8 8. Chekina E.B., Kapasova D.A. Russkij yazyk: Uchebnoe posobie dlya studentov-biologov. – Almaty: Kazak universiteti, 2013.
1 1. Современный русский язык / Под ред. В.А. Белошапковой. – М., 1981.
2 2. Залевская А.А. Текст и его понимание. – Тверь, 2000.
3 3. Розенталь Д.Э., Теленкова М.А. Словарь-справочник лингвистических терминов. – М., 1976. – C. 182.
4 4. Белошапковa В.А. Современный русский язык. Синтаксис. – М., 1977. – C. 154.
5 5. Краткий словaрь когнитивных терминов. – М., 1996.
6 6. Звегинцев В.А. Язык и лингвистическая теория. – М., 1973.
7 7. Желковский А.К., Мельчук И.А. К построению действующей модели языка «смысл – текст». «Машинный перевод и прикладная лингвистика». – Вып. 11. – М., 1969.
8 8. Чекина Е.Б., Капасовa Д.А. Русский язык: Учебное пособие для студентов-биологов. – Алматы: Казак университетi, 2013.
2 2. Zalevskaya A.A. Tekst i ego ponimanie. – Tver’, 2000.
3 3. Rozental’ D.Eh., Telenkova M.A. Slovar’-spravochnik lingvisticheskih terminov. – M., 1976. – C. 182.
4 4. Beloshapkova V.A. Sovremennyj russkij yazyk. Sintaksis. – M., 1977. – C. 154.
5 5. Kratkij slovar’ kognitivnyh terminov. – M., 1996.
6 6. Zvegincev V.A. YAzyk i lingvisticheskaya teoriya. – M., 1973.
7 7. Zhelkovskij A.K., Mel’chuk I.A. K postroeniyu dejstvuyushchej modeli yazyka «smysl – tekst». «Mashinnyj perevod i prikladnaya lingvistika». – Vyp. 11. – M., 1969.
8 8. Chekina E.B., Kapasova D.A. Russkij yazyk: Uchebnoe posobie dlya studentov-biologov. – Almaty: Kazak universiteti, 2013.
1 1. Современный русский язык / Под ред. В.А. Белошапковой. – М., 1981.
2 2. Залевская А.А. Текст и его понимание. – Тверь, 2000.
3 3. Розенталь Д.Э., Теленкова М.А. Словарь-справочник лингвистических терминов. – М., 1976. – C. 182.
4 4. Белошапковa В.А. Современный русский язык. Синтаксис. – М., 1977. – C. 154.
5 5. Краткий словaрь когнитивных терминов. – М., 1996.
6 6. Звегинцев В.А. Язык и лингвистическая теория. – М., 1973.
7 7. Желковский А.К., Мельчук И.А. К построению действующей модели языка «смысл – текст». «Машинный перевод и прикладная лингвистика». – Вып. 11. – М., 1969.
8 8. Чекина Е.Б., Капасовa Д.А. Русский язык: Учебное пособие для студентов-биологов. – Алматы: Казак университетi, 2013.
Жүктелулер
Как цитировать
Чекина E. Б., & Тулеубаева, Б. Б. (2016). Semantic organization of sentences while teaching to read texts on specialty. ҚазҰУ Хабаршысы. Филология сериясы, 159(1). вилучено із https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1873
Шығарылым
Бөлім
Методика преподавания языка и литературы