Дискурс пен мәтін тілдік бірлік ретінде
DOI:
https://doi.org/10.26577/EJPh.2020.v180.i4.ph15Аннотация
Бұл мақалада тілдік бірліктер сияқты дискурс пен мәтінді зерттеуге көп көңіл бөлінеді. Дискурс пен мәтіннің айырмашылығы туралы қысқаша ақпарат берілді. Мақалада көптеген зерттеушілердің әртүрлі ойлары талқыланды. Зерттеуде әлем ғалымдарының осы өзара байланысты екі ұғымға деген көзқарастары кең қолданылады: дискурс және мәтін. Мәтіндік лингвистика жаңа сала болғанымен, бұл туралы көптеген қызықты фактілер бар. Мәтін, оның түрлері, мәтін құру құралдары, дискурстың әр түрлі түрлері, маркерлер, жүйелеу, жанрлар және т.б. зерттелді. Бұл да соның негізінде жасалды. Дискурсты зерттеу ХХ ғасырдың 20-жылдарында басталды, енді бұл жаңа сала лингвистикада өз жолын тапты. Ол дискурстық талдау және сыни дискурсты талдау болып бөлінеді. Сонымен, филиалдарда көптеген зерттеулер жүргізілді. Қазіргі уақытта дискурс пен мәтіннің көптеген анықтамалары және оған деген әртүрлі көзқарастар бар. Бұл дискурс пен мәтін өте күрделі екенін көрсетеді. Алайда, бұл ұғымдардың мағынасын, белгілі бір шектердегі даму аясын және басқа да осыған ұқсас мәселелерді нақтылау маңызды. Дискурстың мақсаты – тыңдаушының немесе оқырманның ойлауы мен мінез-құлқын сөйлеушінің немесе жазушының пайдасына өзгерту, бұл үшін мәтін жасалады. Дискурс тұжырымдамасының мазмұнын нақтылау үшін оның компоненттерін қарастырған жөн. Бұл компоненттер екі топқа бөлінеді: лингвистикалық және экстралингвистикалық. Тілдік компоненттер негізінен мәтін ұғымына енеді. Бұл дискурстың мәтінге қарағанда кеңірек ұғым екенін көрсетеді. Мақалада жазбаша дискурсқа көшу кезінде мәтін мен мәнмәтіндік ұғымдар алдыңғы қатарға шығатындығы зерттелген. Салыстырмалы тілдік зерттеулер мәтіндерді салыстыруға бағытталған, ал талдау лексикалық және грамматикалық деңгейде жүзеге асырылады. Мәтінді оқуға болатын нысан ретінде анықтауға болады, мейлі ол әдебиет болсын, тақтаға жазылған сабақ болсын немесе көше маңдайшасы болсын. Бұл ақпараттық хабарлама түрін беретін біріккен таңбалар жиынтығы. Тіл білімінде дискурс, әдетте, жазбаша немесе ауызекі сөйлеу тілін әлеуметтік мәнмәтінде қолдану деп саналады. Осылайша, мәтін дискурстың синонимі ретінде емес, оның нәтижесі ретінде қарастырылады.