The Typology of Texts in the Russian Language Textbook for the 11-th Grade

Authors

  • О. Б. Алтынбекова Казахский национальный университет им. аль-Фараби
  • Н. Ю. Зуева
  • Г. З. Бектурганова
        58 14

Keywords:

State Program of Education Development, 12-year model of education, Russian language textbook for 11-th grade, text typology.

Abstract

In accordance with the State Program of Education Development for 2011-2020, it is supposed to transit to the 12-year education model in the secondary schooling of the republic, which calls for the creation of new textbooks for such schools. The paper considers the educational material about the typology of texts contained in the EMC for the Russian language for the experimental 11-th grade of the 12-year model of education. It analyzes the peculiarities of constructing such types of speech as polylogue, dialogue, monologue, it explains the meaning of the terms «verbal» (linguistic) and «non-verbal» (non-linguistic: facial expressions, gestures, intonation) means of communication. It considers elliptical constructions in certain types of texts, as well as tiered assignments for a corrective course of orthology and stylistics.

References

1.1. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011–2020 годы
// http://adilet.zan.kz/ rus/docs/U1000001118
2.2. Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Переход на 12-летнюю
модель образования в Казахстане: создание учебников
русского языка // Вестник
КазНУ. Серия филологическая. – №4 (144). – 2013. – С. 9–13; Русский язык в Казахстане: методические
комментарии к разделу учебника для 11 классов
12-летнихшкол Казахстана // Вестник
КазНУ. Серия филологическая. – №5–6 (145–146). – 2013. – С. 147–150; Средства связи
предложений в тексте // Вестник КазНУ.
Серия филологическая. – №3 (149). – 2014. – С. 55–59; Изучение текста в учебнике
русского языка для 11 классов 12-летних школ Казахстана // Вестник КазНУ. Серия филологическая. – №2 (148). – 2014. – С. 27–30; Анализ понятия о сверхфразовом единстве // Вестник КазНУ. Серия филологическая. – №6 (152). – 2014. – С. 227–231; Модальность текста // Вестник КазНУ. Серия
филологическая. – №4–5 (150–151). – 2014. – С. 161–164; Соотношение сверхфразового единства и абзаца
// Вестник КазНУ. Серия
филологическая. – №1 (153). – 2015. – С. 100–104.
3.3. Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Пробный учебник для 11 классов общественно- гуманитарного направления 12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
4.4. Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский
язык. Дидактические материалы: Пробное учебное пособие для 11 классов общественно- гуманитарного направления 12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
5.5. Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Сборник
диктантов и изложений для 11 классов общественно-гуманитарного направления12-летних школ. – Алматы:
Мектеп, 2013.
6.6. Алтынбекова О.Б., Зуева Н.Ю. Русский язык. Методическое руководство: Пробное пособие
для учителей 11 классов общественно- гуманитарного
направления 12-летних школ. – Алматы: Мектеп, 2013.
7.7. Учебная программа для экспериментального 11-го класса по переходу на 12-летнее образование общеобразовательной
школы с русским языком обучения / Сост. К.Н. Булатбаева, М.Т. Шакенова, М.А. Измайлова, Н.В. Писаренко. – Астана: НАО им. И. Алтынсарина, 2013.

1.1. Gosudarstvennaja programma razvitija obrazovanija Respubliki Kazahstan na 2011–2020 gody // http://adilet.zan.kz/rus/
docs/U1000001118
2.2. Altynbekova O.B., Zueva N.Ju. Perehod na 12-letnjuju model’ obrazovanija v Kazahstane: sozdanie uchebnikov russkogo
jazyka // Vestnik KazNU. Serija filologicheskaja. – №4 (144). – 2013. – S. 9–13; Russkij jazyk v Kazahstane: metodicheskie
kommentarii k razdelu uchebnika dlja 11 klassov 12-letnih shkol Kazahstana // Vestnik KazNU. Serija fi-lologicheskaja. – №5–6
(145–146). – 2013. – S. 147–150; Sredstva svjazi predlozhenij v tekste // Vestnik KazNU. Serija filologicheskaja. – №3 (149). –
2014. – S. 55–59; Izuchenie teksta v uchebnike russkogo jazyka dlja 11 klassov 12-letnih shkol Kazahstana // Vestnik KazNU. Serija
filologicheskaja. – №2 (148). – 2014. – S. 27–30; Analiz ponjatija o sverh-frazovom edinstve // Vestnik KazNU. Serija filologicheskaja. – №6 (152). – 2014. – S. 227–231; Modal’nost’ teksta // Vestnik KazNU. Serija filologicheskaja. – №4–5 (150–151). – 2014.
– S. 161–164; Sootnoshenie sverhfrazovogo edinstva i abzaca // Vestnik KazNU. Serija filologicheskaja. – №1 (153). – 2015. – S.
100–104.
3.3. Altynbekova O.B., Zueva N.Ju. Russkij jazyk. Probnyj uchebnik dlja 11 klas-sov obshhestvenno-gumanitarnogo napravlenija
12-letnih shkol. – Almaty: Mektep, 2013.
4.4. Altynbekova O.B., Zueva N.Ju. Russkij jazyk. Didakticheskie materialy: Probnoe uchebnoe posobie dlja 11 klassov obshhestvenno-
gumanitarnogo napravlenija 12-letnih shkol. – Almaty: Mektep, 2013.
5.5. Altynbekova O.B., Zueva N.Ju. Russkij jazyk. Sbornik diktantov i izlozhe-nij dlja 11 klassov obshhestvenno-gumanitarnogo
napravlenija 12-letnih shkol. – Almaty: Mektep, 2013.
6.6. Altynbekova O.B., Zueva N.Ju. Russkij jazyk. Metodicheskoe rukovodstvo: Probnoe posobie dlja uchitelej 11 klassov
obshhestvenno-gumanitarnogo napravlenija 12-letnih shkol. – Almaty: Mektep, 2013.
7.7. Uchebnaja programma dlja jeksperimental’nogo 11-go klassa po perehodu na 12-letnee obrazovanie obshheobrazovatel’noj
shkoly s russkim jazykom obuchenija / Sost. K.N. Bulatbaeva, M.T. Shakenova, M.A. Izmajlova, N.V. Pisarenko. – Astana: NAO
im. I. Al-tynsarina, 2013.

Downloads

How to Cite

Алтынбекова, О. Б., Зуева, Н. Ю., & Бектурганова, Г. З. (2016). The Typology of Texts in the Russian Language Textbook for the 11-th Grade. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 156(4). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/1721

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>