Musical image as an object of linguistic and psychological analysis
Keywords:
reprezentator, note, composition.Abstract
This article provides an analysis of musical image of composer’s world, where remarks, undoubtedly, are: representators of expressive and speech style of music, adjustments of performance interpretation, containing essential characteristics of intonational and creative images. The developed method of pragmatic and linguistic diagnosis of composer’s personality is based on the acknowledgement of the fact that author of the text actualizes the pragmatic aspect reflecting its speech activity together with semantic and syntax aspects. An array of musical terminoid remarks introduced into musical practice was not the subject of system analysis up to day. An interpretation of the values of context-style meanings of musical remarks and corresponding psychological, subject, behavioral, image modalities require apprehension. It is important for us that musical remarks become not only performance, but also «composite» moments of image structure of musical work and include scientific (term), performance (prescription), intonational-artistic (image) content. Therefore, the remarks are terminoids, because they perform the function of transition from the values, meanings of the daily or mythological or artistic (inside the other arts) images of the world to the musical-artistic, and then to the scientific, i.e., to the systematic conceptual reflection signs, enclosed in them.References
1 Яворский Б.Л., 1998. Чувственное восприятие образа / ГЦММК им. М.И. Глинки. – Ф. 146, инв. № 4263. – 85 С.
2 Леонтьев А.Н., 1982.Ощущения и восприятие как образы предметного мира // Познавательные процессы: Ощущения. Восприятие. – М.: Педагогика. – с. 32-50.
3 Дебюсси К., 1964. Статьи, рецензии, беседы. – М.-Л.: Музыка. – 125 С.
4 Королева Т.М.,1997. Интонация модальности в звучащей речи. – Киев; Одесса: Вища школа. –170 С.
5 Изард К.Э., 2006. Психология эмоций. / К.Э.Изард; [пер. с англ. В.Мисника]. - СПб.: Питер. – 460 С.
6 Штейн Д., 2005. Логика музыкальной композиции: музыкальный анализ. / Д.Штейн: Оксфордский университет. – 368 С.
7 Теплов Б.М., 1961. Психология музыкальных способностей.// Проблемы индивидуальных различий. – М.: Музыка. – 430 С.
8 Вилюнас В.К., 1986. Осмысленность искусства.// Искусство и эмоции. Материалы международного симпозиума – Пермь – с.67-70.
2 Леонтьев А.Н., 1982.Ощущения и восприятие как образы предметного мира // Познавательные процессы: Ощущения. Восприятие. – М.: Педагогика. – с. 32-50.
3 Дебюсси К., 1964. Статьи, рецензии, беседы. – М.-Л.: Музыка. – 125 С.
4 Королева Т.М.,1997. Интонация модальности в звучащей речи. – Киев; Одесса: Вища школа. –170 С.
5 Изард К.Э., 2006. Психология эмоций. / К.Э.Изард; [пер. с англ. В.Мисника]. - СПб.: Питер. – 460 С.
6 Штейн Д., 2005. Логика музыкальной композиции: музыкальный анализ. / Д.Штейн: Оксфордский университет. – 368 С.
7 Теплов Б.М., 1961. Психология музыкальных способностей.// Проблемы индивидуальных различий. – М.: Музыка. – 430 С.
8 Вилюнас В.К., 1986. Осмысленность искусства.// Искусство и эмоции. Материалы международного симпозиума – Пермь – с.67-70.
Downloads
How to Cite
Dzhanseitova, S. S. (2015). Musical image as an object of linguistic and psychological analysis. Eurasian Journal of Philology: Science and Education, 143(3). Retrieved from https://philart.kaznu.kz/index.php/1-FIL/article/view/194
Issue
Section
Culture